ארכיון פוסטים על פי כותב הפוסט
11 בדצמבר 2013

בודפשט – הונגריה

"בבודפשט היפהפיה
יש ריקודים ויש שתייה,
ועד שלוש בבוקר לא שוכבים לישון;
ומקשיבים בלב נרגש
לנגינה של הצ'ארדש,
וכל אחד נשמע בערך כמו קישון."


קריוטוש, מרק גולאש, תבשיל גולאש, אורות כריסמס, שווקי חג מולד, רובע יהודי, בית הפרלמנט , פרנץ ליסט, אופרה. אירופה ??
אז בפעם הראשונה מזה 13 שנים (והטיול הקודם לאוסטריה לא ממש נחשב בספירה הזאת מסיבות שונות) נסעתי, יחד עם אישתי היקרה, לבירה אירופאית.

תכלס, ממש הופתעתי. אני, שתמיד רגיל לדרום אמריקה, מרכז אמריקה, סין, נפאל, קירגיזסטן ושאר מרעין בישין, פתאום מגיע לעיר מודרנית. מהממם ביופיה. אנגלית. שירותית. כל כך קל לטייל פה מדהים !

אז איך הכל התחיל ?
יום הולדת 30 של האישה הגיע, אז באופן די מתוכנן (בכל זאת היה 30 שנה לתכנן את הסיפור), ולמרות שריח השמן המטוגן של סין עדיין נמצא לנו על הבגדים, קפצנו (ספונטנית מבחינת האישה, בכל זאת היה מדובר בהתרעה של 26 שעות) לבודפשט.
האמת, בירת הונגריה מעולם לא הייתה חלום שלי, ובטח שלא על מפת הטיולים שלי. לא אירופה בכלל ולא בודפשט בפרט.
"אירופה ?" תהיתי לעצמי – אירופה לאנשים גדולים. מבוגרים. זקנים ?? לאירופה נוסעים בפנסיה. או כשיש ילדים, ואין אפשרות לבריחה של יותר מ – 3,4 ימים. וגם ההמלצות מהסביבה הקרובה לא ממש הגבירו לי את הדודה לעיר. לא לעיר, ולא להונגרים ולא לאנטישמיות הפושה פה.
אבל בודפשט הינה יעד קרוב, זול, היה קופון, ומעבר לזה – החלום של האישה דרש דחיפה קטנה בדרך להגשמתו.
אז יאללה, נוסעים.

נחיתה באישון לילה. נהג מונית, ומפגש ראשון עם ההונגרים הוכתר בהצלחה. נהג נחמד, הוגן ובית מלון חביב ביותר. כבר פלוס רציני. הסבר בהמשך. לקחנו טלפון וחזרנו איתו גם בחזרה לארץ.
בבוקר – קור מקפיא. אין שלג, אבל 0 מעלות בחוץ. ורוח… רוח מקפיאה.
אבל באנו לטייל.. לא לנפוש… אז מה עשינו ב – 3.5 ימים של הגשמת חוויות מומולדת ?

בבוקר סיור רגלי באתרים המרכזיים של בודה (אנחנו ישנו בפשט) באמצעות חברת סטודנטים מגניבים.
הסברים קצרים (בעיקר מויקיפדיה…) על שלושת הכפרים שאוחדו לעיר (בודה, פשט וכפר שלישי…), העובדה שאמורים "פשט" ולא "פסט", קריוטוש מקומי מעולה ראשון, סיור בגשר השלשלאות (הגשר התלוי המפורסם של בודפשט שהושמד במהלך מלחמת העולם השנייה), טיפוס לגבעת המצודה ועוד.

קריוטוש ראשון, בודפשט

קריוטוש ראשון, בודפשט

 

כנסיית סטפן, בודפשט

כנסיית סטפן, בודפשט

 

הנוף מגבעת המצודה, בודפשט

הנוף מגבעת המצודה, בודפשט

 

הפרלמנט מגבעת המצודה, בודפשט

הפרלמנט מגבעת המצודה, בודפשט

 

לנגוש, בודפשט

לנגוש, בודפשט

בהמשך, הגענו לרובע היהודי במטרה לראות את בית הכנסת הגדול. כרגיל אצלי, בית הכנסת סגור. יום שישי בצהריים. יש שוטר מפטרל מסביב, חמוש כמובן, שמסביר שאין אפשרות להיכנס כי יש יהודים מתפללים, ושנחזור ביום ראשון. בסיור שעשינו יומיים מאוחר יותר, הסבירו לנו שבית הכנסת הגדול של בודפשט הוא המבנה השלישי הכי מאובטח בהונגריה. אחרי הפרלמנט ושגרירות ארה"ב.

ארוחת צהריים במסעדת Blue Rose והמשך למוזיאון בית הטרור.
בית הטרור הינו בניין שאוצר בתוכו 2 חוויות מזעזעות בהיסטוריה עמוסת הטראומות של בודפשט – תקופת מפלגת החץ (שהייתה המפלגה הנאצית המקומית) ולאחר מכן תקופת המפלגה הקומוניסטית.
אסירים פוליטיים רבים, עינויים, חקירות ושאר סיוטים התרחשו בבניין זה לאורך שנים רבות.
המוזיאון מנסה להעביר את החוויה, אך עם זאת בצורה מאוד לא מוצלחת לעניות דעתי. כרגיל במדינה לא מערבית, רוב המוצגים אינם מוסברים באנגלית. מעט מאוד הסברים, מעט מידי יצירת רגש המבוסס על הבנה וחיבור.
עם זאת, המרתף של הבניין שווה ביקור.
מדובר במרתף תת קרקעי, עם עשרות תאי מעצר, "כמו בסרטים". תאים קטנים, קפואים, תחובים. בדיוק כפי שאני מתאר לעצמי בדמיון במקרים כאלו.

לאחר הביקור, שנץ במלון, ובלילה יציאה לרובע הבארים של העיר. מדובר ברחוב במרכז מרכז העיר (שגם בצמוד אליו כמובן יש שוק חג מולד) שנמצא במרכז הגטו היהודי.
הגטו היהודי זה די קטע בבודפשט. אוסף הרחובות, שבעבר היוו את הגטו הפיזי בבודפשט, כולל החומה, מהווה את מרכז העיר. הכי מרכז שיש. ונראה כאילו הכל פה מסתובב סביבו.
ויש פה אירוניה מטורפת בנושא. שדווקא הגטו היהודי הוא מרכז חיי הלילה של בודפשט.

היום יום שבת. קור מטורף עוד יותר. מעלה אחת פחות מאתמול. פתיתי שלג באוויר. מרגש, אבל בעיקר אותנו, אנשי מדינת הקיץ. המקומיים, נראה כאילו הם לא רואים את הפתיתים בכלל. כאילו הם שקופים.
אז דבר ראשון, נוסעים לשוק המקורה. מדובר בשור המרכזי של בודפשט, שמבחינת הנראות שלו – נראה כאילו הוא מיועד בעיקר לתיירים.
אייפל (כן כן, אותו אחד מהמגדל) עיצב את השוק הזה שנראה יותר כמו מוזיאון מאשר שוק. במיוחד במידה ומשווים אותו לשווקים כמו שוק התקווה או הכרמל…

שוב קריוטוש, בודפשט

שוב קריוטוש, בודפשט

לאחר מכן, נוספים רחוק רחוק לשוק הפשפשים אצ'רי. טועים בתחנת המטרו בגלל הסברים קלוקלים של אנשי התיירות, ולוקחים אוטובוס נוסף. בנתיים הקור מתגבר. השלג מתחזק והופך לסופה קטנה. מדהים. רק לפני 3 ימים הסתובבנו בשרב של 34 מעלות בתל אביב.
השוק, למרות שמדובר ביום שבת, כמעט וריק. חלק גדול מהדוכנים ריקים/לא נפתחו, ומעט מאוד תיירים. ממש מעט. אבל איזה שוק מהמם !!!
אחד משווקי הפשפשים המגניבים בעולם !!המון פריטים ישנים, עתיקים, מזוייפים, רהיטים, פריטים מהתקופה הקומוניסטית, שלטי רחובות, שלטי פח, מגהצים, מסגרות ומה לא. פשוט מהמם !!
ולחשוב, שרק שעתיים לפני, מנהל הקבלה של המלון אמר לנו שאין לנו מה לנסוע לשם והוא לא מבין מה מחפשים בשוק עם "כל הג'אנק הסיני הזה". איזה מזל שלא הקשבנו לו !
אחרי שעתיים של הנאה צרופה, קפאון טוטאלי ומחבואים בין הדוכנים מהרוח המקפיאה וחודרת העצמות, 4 פריטי וינטג' מהממים חזרנו למרכז העיר.

שוק הפשפשים, בודפשט

שוק הפשפשים, בודפשט

בודפשט עמוסת מוזיאונים, והפעם מוזיאון נוסף – פרנץ ליסט שהיה מלחין ופסנתרן הונגרי ממוצא גרמני בן המאה ה – 19.
פרנץ ליסט הופיע בהצלחה רבה על במות אירופה המכובדות ביותר, ויצירותיו הושפעו ממלחינים בני תקופתו, כמו שופן ווגנר, אך גם ממוסיקה הונגרית עממית. הבניין שבו נמצא מוזיאון ליסט שימש את האקדמיה למוסיקה בין השנים 1875- 1907, וכך גם דירתו של ליסט, מייסד האקדמיה למוסיקה ואחד ממוריה הנערצים. מגניב.

מוזיאון פרנץ ליסט, בודפשט

מוזיאון פרנץ ליסט, בודפשט

 

מוזיאון פרנץ ליסט, בודפשט

מוזיאון פרנץ ליסט, בודפשט

 

מוזיאון פרנץ ליסט, בודפשט

מוזיאון פרנץ ליסט, בודפשט

לאחר הביקור במוזיאון המשכנו בשדרת המליניום.
שדרת המליניום (רחוב אנדראשי) היא שדרה מרכזית באורך של 2.5 קילומטרים הממוקמת בפשט. השדרה מקשרת את כיכר אליזבת (Erzsébet tér), הנמצאת במרכז פשט הוותיקה, לכיכר הגיבורים (Hősök tere), שנמצאת בכניסה לפארק העירוני (Városliget).
בהיותה דוגמה מייצגת למגוון הסגנונות האדריכליים האירופיים של המאה ה-19, הוכרה שדרת אנדראשי כאתר מורשת עולמית בשנת 2002, וצורפה להכרזה הקודמת שכללה את מרכזה ההיסטורי של העיר בודפשט
בין היתר, לאורך השדרה ממוקמים בית האופרה, מוזיאון פרנץ ליסט, בית הטרור ועוד. בנוסף, מתחת לשדרה, מומקם קו הרכבת התחתית של שדרת המלניום אשר נבנה בשנת 1896 במסגרת חגיגות המלניום למדינת הונגריה. מדובר בקו הרכבת התחתית השני באירופה (אחרי לונדון) ובין היפים שראיתי אי פעם.
קו מאוד קטן, ישר ופשוט, ממש צמוד לפני הקרקע. התחנות ממש קטנות, וכפועל יוצר כך גם הרכבות. בנוסף, התחנות מאוד משופצות, משומרות היטב בסגנון זהה לבנייה המקורית. אריחי קרמיקה לבנים מבהיקים, המון עץ, ובאופן כללי מקבלים תחושה קלה של רכבת לונה פארק בגני התערוכה. פשוט מקסים.

תחנת המילניום, בודפשט

תחנת המילניום, בודפשט

בסוף השדרה, בפארק המרכזי של העיר (Városliget) הגענו למרחצאות סצ'ני שבפארק.
בודפשט מצויה לאורכו של קו שבר גאולוגי שיצר נביעה טבעית של מעיינות חמים. כמאה ועשרים מעיינות כאלו מצויים בתחומי העיר, ורבים מהם בעלי ערך רפואי.
התרבות ההונגרית, אשר ידעה מאה וחמישים שנים של כיבוש טורקי, אימצה את הרחצה במרחצאות, וכיום פעילים מרחצאות רבים בעיר, המהווים מוקד משיכה לתושביה, וצורת בילוי עממי ייחודית. המרחצאות (חלקם מעורבים לגברים ולנשים) מצויים לעתים במקומות פתוחים, וחלקם פעילים עוד מימי הטורקים.


מרחצאות סצ'נ'י הינם המרחצאות הגדולים באירופה ומהותיקים שבהם. תכלס, מדובר בגן עדן במרכז העיר. המרחצאות יושבים על נביעה טבעית של מים בטמפרטורה של בין 73 ל 75 מעלות צלזיוס, המוזרמים אל בריכה מרכזית בלתי מקורה בטמפרטורה של 27 מעלות, כמו גם לעשרות בריכות מקורות בטמפרטורות הנעות בין 30 ל-36 מעלות.
הצלחנו לבלות שם ארבע שעות, כאשר האטרקציה המרכזית הינה הבריכה המרכזית הלא מקורה, במיוחד בחורף. למה ? החוויה, בה לובשים בגד ים, 0 מעלות (לא כולל הקפאה של הרוח), המוני אירופאים מתרוצצים רועדים לבריכה מחוממת, ושלג (!!) שיורד מהשמים. פאקינג סופת שלגים, קור מטורף, שלג שנערם קלות על הקרקע, ואנחנו בתוך בריכה מים חמים חמים. פשוט אושר עילאי.

מרחצאות סצ'יני, בודפשט

מרחצאות סצ'יני, בודפשט

יום חדש בפתח. 1 מעלות צלזיוס. ממש תחילתו של שרב. מקצים זמן מספק לקניות בקניון הגדול באירופה (שהוא בבעלות חלקית ישראלית) ואחר הצהריים סיור מאורגן נוסף בעיר. הפעם, סיור ברובע היהודי. 3 בתי כנסת, מסעדות יהודיות, רחוב הבארים, Ruin Bars, ועוד אתרים מעניינים.
בשנת 1944 עם פלישת גרמניה להונגריה, הולאם בית הכנסת בידי הנאצים. בזכות שני צריחיו הגבוהים, ובשל מיקומו המרכזי, הנאצים לא החריבו את בית הכנסת, אלא השתמשו בו כמרכז ניהול ופיקוח, וצריחיו שימשו להצבת אנטנות. יוזף מנגלה ניהל במבנה מרפאה במשך כמה חודשים ונאמר שלאדולף הייתה במקום לשכה. החלל הגדול שימש במשך חלק מהתקופה כאורווה לסוסי החיילים, והריהוט המקורי של בית הכנסת נערם במרתף במשך כל שנות המלחמה. הודות לכך ניצלו ספסלי העץ העתיקים, ששמות המתפללים (שמרביתם נספו בשואה) עוד רשומים עליהם.

מאחורי המוזיאון היהודי, בצד בית הכנסת (בתוך המתחם עצמו), שוכן בית קברות קטן שנבנה בשולי הגטו של בודפשט במהלך מלחמת העולם השנייה. הנאצים לא התירו לדיפלומט השבדי ראול ולנברג (שעבורו נבנתה מצבהת זכון בלב מתחם בית הכנסת), שניהל את הגטו, לבנות דבר במקום, חוץ מבית קברות. בניגוד להלכה על פיה אין מקימים בית קברות בתוך העיר (ובוודאי לא בצמוד לבית הכנסת) נאלצו היהודים לקבור את מתיהם במקום. הקבורים הם כאלפיים יהודים שמתו מרעב וקור בתחומי הגטו, ונקברו יחד ללא מצבות הנושאות את שמם. עם שיפוץ בית הכנסת ב-1996 עלתה ההצעה להעביר את קבר האחים לבית הקברות היהודי הרשמי של בודפשט, אך לבסוף הוחלט להשאירם במקומם. משפחותיהם של כמה מן הקבורים הציבו במקום לוחות זיכרון מאבן.
בית הכנסת הגדול לא נכלל בתחומי הגטו, והנאצים השתמשו בו, כאמור, לצרכיהם. חומת הגטו הקיפה, אפוא, את בית הקברות, והותירה את בית הכנסת בחוץ. קטע מחומה זו, כולל הריצוף הנסמך אליה, נשתמר במקומו בצמוד לבית הקברות עד ימינו.

בין לבין כל אתרי הרובע היהודי, עוד ועוד שווקי חג מולד. מרק גולאש בלחם, הרבה מאוד יין חם, פונץ', מיץ תות חם, ותכלס – כל מה שאפשר לחמם ולהתחמם איתו.
כל שווקי חג המולד האלה כל כל מהממים שזה בלתי נתפס. הכל מעוצב מרשים, מושקע ומושך את העין. עשרות דוכני אוכל, מזכרות, עצים מקושטים, אורות בעצים וברחובות. כאילו אנחנו נמצאים בסוג של אגדה. חלום. אווירה שמיימית משהו.
וכולם כל כך נחמדים שגם זה בלתי נתפס. באופן כללי נראה כאילו חווית הסינים הקלוקלת אותה עברנו לפני 4 חודשים הנמיכה לנו צפיות לאפס המוחלט ממפגש עם מקומיים. הפכנו להיות חשדניים עד רמת ההיפוכונדרים. אבל פה בהונגריה זכינו בחוויה אחרת לגמרי. כולם נחמדים, מחייכים, חביבים, חבורתיים. תכלס, מחייכים לעולם בציפייה שהעולם יחייך אליהם בחזרה. אז כן, ברור שזאת הכללה, ולא פגשנו את אותם 20% האנטישמיים פה, אבל בסך הכל – אין תלונות.

גולאש ברחוב, בודפשט

גולאש ברחוב, בודפשט

 

בית הכנסת הגדול, בודפשט

בית הכנסת הגדול, בודפשט

 

שארית הגטו היהודי, בודפשט

שארית הגטו היהודי, בודפשט

 

שוק חג המולד, בודפשט

שוק חג המולד, בודפשט

 

מכינים קריוטוש, בודפשט

מכינים קריוטוש, בודפשט

 

ובלילה – אופרה. לה בוהם !! סוג של חלום קטן שהתגשם. האופרה בלטינית אמנם, אבל יש לוח אלקטרוני לכתוביות. רק שיש פאלטה קטנה – הכתוביות בהונגרית בלבד ! שיט !!
הסיטואציה הכריחה אותנו להמציא בעצמנו עלילה לויזואל, שבדיעבד הסתבר, שהיא לא הייתה רחוקה מהמציאות (מהמחזה המקורי).
אבל איזה מרהיב. התפאורה, השירה, האולם העתיק, תאי הצפייה. כאילו חזרנו 200 שנה אחורה. שווה כל שקל !!

בניין האופרה, בודפשט

בניין האופרה, בודפשט

 

מתכוננים לאופרה, בודפשט

מתכוננים לאופרה, בודפשט

 

 

בניין האופרה, בודפשט

בניין האופרה, בודפשט

 

בניין האופרה, בודפשט

בניין האופרה, בודפשט

 

כנסיית סטפן, בודפשט

כנסיית סטפן, בודפשט

את חצי היום האחרון שלנו, הקדשנו לסגירת פינות.
נסיעה זריזה לפרלמנט (שכמובן, נמצא בשיפוצים. נראה כאילו תמיד אתרי התיירות המרכזים שאני מגיע אליהם – נמצאים בשיפוצים), הליכה על הדנובה (הקפואה וסחופת הרוחות) והגעה לאנדטת השואה על הדנובה, שהיא למעשה "אנדרטת הנעליים על הדנובה".
מדובר באנדרטה ייחודית שהוקמה בשנת 2005 ממש מאוחרי בית הפרלמנט. האנדרטה מנציחה את 5,000 היהודים שנרצחו בידי גדודי צלב החץ ההונגרים (המפלגה הנאצית המקומית), לאחר שנורו והושלכו למי הנהר בשנים 1944 – 1945. סך הכל, להונגרים יש עבר נאצי מאוד מפואר, הן בשיתוף פעולה, הן באכזריות, שחלקו צץ ועולה מחדש גם היום.

בויקיפדיה כתוב, שאנשי צלב החץ העמידו יהודים על רציפים אלו, כשפניהם אל המים, וירו בגבם. גופות המתים נפלו אל המים ונסחפו בזרם, מבלי שהובאו לקבורה. בהמשך ביקשו הרוצחים לחסוך בכדורים, ולכן קשרו את היהודים זה לזה, הוסיפו כמה אבנים ומשקולות, וירו רק בחלק מהם. באופן זה נפלו כולם אל המים, והחיים טבעו אף הם.
האנדרטה מורכבת משישים זוגות נעליים עשויים ברזל, הפרוסים לאורך כארבעים מטרים לאורך רציף הדנובה בצד העיר פֶשט, במרחק של כ-350 מטרים מבית הפרלמנט ההונגרי. כל זוג נעליים נושא אופי מיוחד, וכמו מספר את סיפורו של האדם שנעל אותו: נעליים מהודרות לצד נעליים פשוטות; מגפיים כבדים לצד נעלי ערב עדינות; נעלי ילדים קטנים, נעלי נשים ונעלי נערים ונערות. התבוננות בנעליים מעלה את השאלות: מי נעל אותן? מדוע הן דווקא כאן? לאן נעלמו האנשים שנעלו אותן? הנעליים ממוסמרות לאבני הרציף וכולן פונות אל הדנובה, ואף גולשות בחלקן מעט מעבר לקו הרציף. במרחק מה מן הנעליים ישנם שלושה לוחות ברזל הקבועים ברצפה, ובהם כמה מילות הסבר על האנדרטה בהונגרית, אנגלית ועברית.
מרתק ומעורר מחשבה. אתר חובה לביקור.


האנדרטה הפשוטה מעבירה מסר רב עוצמה, ורבים רואים בה יצירה יוצאת דופן, במיוחד בעיר כמו בודפשט העשירה מאד בפסלים ואנדרטאות. עם זאת, ישנה ביקורת רבה על מיקומה, ובעיקר על הכיתוב הנלווה לה. האנדרטה ממוקמת אמנם סמוך לבית הפרלמנט, אך אין כל שילוט בולט או גישה נוחה אליה. למעשה, אין דרך לחצות בבטחה את הכביש הסואן הצמוד לדנובה, בשל היעדרם של מעברי חצייה סמוכים (וגם אנחנו חצינו את הכביש בדילוגים לא פשוטים בין הרכבים השועטים).
גם הכיתוב מעורר פולמוס: ראשית, הלוחות קבועים ברצפה במרחק מן הנעליים והם כמעט בלתי נראים, עד כי רוב החולפים לאורך הרציף אינם מבינים כי הנעליים הן אנדרטת הנצחה לנספים בשואה. שנית, הטקסט דל ובעייתי: "לזכר קרבנות שנורו ונרצחו על ידי אנשי צלב החץ על שפת הדנובה ב-1944-1945. זיכרונם לברכה. הוקם ז' בניסן תשס"ה. באף אחד מהטקסטים, כולל ההונגרי, לא מוזכר כלל כי הנרצחים היו דווקא יהודים, והטקסט האנגלי אף מוותר על המילה "murdered", ומסתפק בעובדה שהם "נורו". באנדרטאות או במצבות לזכר אנשים שהומתו בזדון על לא עוול בכפם, מקובל לציין בטקסט העברי את האותיות 'הי"ד' (ה' יקום דמם), ואילו כאן נכתב רק "זיכרונם לברכה", משל מתו בשיבה טובה. שמו של האמן נעדר בכל הלוחות, ואין כל הסבר על מהות האנדרטה, הסיבות להקמתה, או משמעותה. ניתן אולי לזהות בכך את הדואליות שבגישת ההונגרים לשואה: זיכרון מחד, והתנערות מאידך.

בית הפרלמנט, בודפשט

בית הפרלמנט, בודפשט

 

אנדרטת הנעליים, בודפשט

אנדרטת הנעליים, בודפשט

בהמשך, עברנו שוב בבית הכנסת הגדול, שידוע בשם בית הכנסת שברחוב דוהאן. הפעם, בשעה טובה ומוצלחת – נכנסו. מהמם !
בית הכנסת בנוי למעשה כמו כנסייה. NAVE אחד מרכזי, שני NAVE בצדדים, ובסוף המבנה ארון הקודש הגדול. בנוסף, שני מגדלים גדולים (ללא פעמונים מעטרים את המבנה) וגולת הכותרת – עוגב (שפרנץ ליסט ניגן בו מספר פעמים).
בית הכנסת הוא אחת האטרקציות התיירותיות הבולטות בבודפשט ומהווה חלק מקומפלקס שבו גם מוזיאון לתולדות יהודי העיר, בית קברות יהודי, ואתר הנצחה ל-600,000 יהודי הונגריה שנספו בשואה.
בתקופת מלחמת העולם השניה, בית הכנסת היה מפקדתו של אייכמן, וכך למעשה הבניין שרד את המלחמה. ב – 1996 הבניין עבר שיפוץ מסביבי ושימור מדוקדק.
צמוד לבית הכנסת הגדול ניצב המוזיאון היהודי, שנבנה במקום בו עמד בית הולדתו של תיאודור הרצל.
מאחורי המוזיאון היהודי, בצד בית הכנסת, שוכן בית קברות קטן שנבנה בשולי הגטו של בודפשט במהלך מלחמת העולם השנייה. הנאצים לא התירו לדיפלומט השבדי ראול ולנברג, שניהל את הגטו, לבנות דבר במקום, חוץ מבית קברות. בניגוד להלכה על פיה אין מקימים בית קברות בתוך העיר (ובוודאי לא בצמוד לבית הכנסת) נאלצו היהודים לקבור את מתיהם במקום. הקבורים הם כאלפיים יהודים שמתו מרעב וקור בתחומי הגטו, ונקברו יחד ללא מצבות הנושאות את שמם. עם שיפוץ בית הכנסת ב-1996 עלתה ההצעה להעביר את קבר האחים לבית הקברות היהודי הרשמי של בודפשט, אך לבסוף הוחלט להשאירם במקומם. משפחותיהם של כמה מן הקבורים הציבו במקום לוחות זיכרון מאבן.
בית הכנסת הגדול לא נכלל בתחומי הגטו, והנאצים השתמשו בו, כאמור, לצרכיהם. חומת הגטו הקיפה, אפוא, את בית הקברות, והותירה את בית הכנסת בחוץ. קטע מחומה זו, כולל הריצוף הנסמך אליה, נשתמר במקומו בצמוד לבית הקברות עד ימינו.

החצר האחורית של בית הכנסת, הפונה אל הרובע היהודי, מוקדשת להנצחת שואת יהודי הונגריה, וכוללת רחבת זיכרון לראול ולנברג, ואנדרטה בצורת ערבה בוכייה.

אנדרטת השואה, בודפשט

אנדרטת השואה, בודפשט

רחבת הזיכרון כוללת ארבעה עמודי שיש ועליהם שמותיהם של כ-240 חסידי אומות העולם שסייעו בהצלת יהודי הונגריה. ברצפה בין העמודים משולבת מצבה, ועליה שמותיהם של ולנברג ועוזריו הקרובים ביותר, אף הם חסידי אומות העולם, שסייעו לו בהצלת יהודי בודפשט. בצד המצבה ניצב לוח זכוכית צבועה, המתארת להבות שמתוכן בוקע נחש. לוח זה מבטא את האש ששרפה את היהודים במחנות ההשמדה, והנחש מסמל את הרוע שהביא למעשה זה.
אנדרטת הערבה הבוכייה עשויה מתכת, ומורכבת מאלפי עלים קטנים, שעל כל אחד מהם כתוב שמו של אחד מיהודי הגטו בבודפשט שנספה בשואה. הערבה מסמלת את החורבן והצער על הקהילות שנספו, והיא מעוצבת כמנורת שבעת קנים הפוכה. מרשים ומרגש מאוד.

בית הכנסת הגדול, בודפשט

בית הכנסת הגדול, בודפשט

בשעה האחרונה שנותרה לנו המשכנו בדרכנו לבית האופרה, ושם חיפשנו את לוח הזכרון שההונגרים הקדישו לאפרים קישון.
במהלך שנת 2011 ממשלת הונגריה חנכה אנדרטה לזכרו של אפרים קישון ומיקמה אותה בדיוק ממול בניין האופרה, אולם שנה מאוחר יותר שלט הברונזה הוזז כמה עשרות מטרים למקום צנוע יותר מול מועדון המולאן רוז'. מוזר, אך עם זאת, מרשים ומכובד.

אנדרטת אפרים קישון, בודפשט

אנדרטת אפרים קישון, בודפשט

וזהו !!! כבר נגמר. לפתע פתאום. חוויה שהייתה ממש לא ספונטנית עבורי, אולם לאישתי היקרה היוותה חוויה ספונטית עד מאוד. 3.5 ימים עמוסים, מעניינים, מרתקים, משביעים, מתוקים ומהנים באו לקיצם.
תכלס, ממש הופתעתי לטובה מבודפשט. העיר. היופי שלה. העניין. קלות התנועה והטיול. ותכלס, גם מההונגרים עצמם. ציפיתי לעם אנטישמי אנתיפת, אבל האנשים שפגשנו היו בדיוק ההפיך מכך. כנראה שהיה לנו מזל.
אני אישית, חוויתי עיר אירופאית מערבית מזה הרבה מאוד שנים של טיולים למדינות עולם שלישי. ופתאום, האנגלית, המערביות, הנוחות, הקלות, העניין והכיף הכללי – הפתיעו אותי מאוד לטובה והגבירו כנראה את החוויה ואת הזכרון הטוב שאני לוקח מהעיר.
זה היה טיול של חורף. ויש לי תחושה, שלכאן, מתישהו בעתיד – עוד נחזור. אבל בפעם הבאה זה יהיה טיול קיץ 🙂


קובץ אקסל – תכנון טיול

להורדת אקסל תכנון טיול של 4 ימים בבודפשט, כולל שעות פתיחה, כתובות, רשימת ציוד, כתבות מעניינות לקריאה ושאר מרעין בישין, לחצו על הלינק הבא:
תכנון טיול בבודפשט


קצת תמונות

פיקאסה

פליקר
Budapest



 

31 באוקטובר 2013

סין סיכום טיול


פוסט קודם – בייג'ינג


אפשר לסכם את סין במילה אחת : ניגודיות.

ובשתי מילים – פלנטה אחרת.

אחרי שלושה וחצי שבועות בסין ניתן להגיע להמון המון תובנות על סין. לטוב ולרע.

נקיון

משהו שמאוד בולט לעין בסין זה הנקיון. המדינה פשוט מצוחצחת. למעשה, לא ראיתי מעולה מדינה נקייה כל כך. אז נכון, כמעט בכל מקום יש מנקים. מנקי פחים, מנקי רחובות, מנקים קרונות רכבת, מטאטים, פחים ושאר כלים ומרעין בישין, אולם בכל זאת. אין לכלוך אחד לרפואה. הרחובות נקיים, האוטובוסים נקיים, אפילו תחנות המטרו – אין טינופת. אפילו באזור של הפסים, האזור שהוא תמיד תמיד מלוכלך – פשוט הכל נקי. מדהים. אנשים לא מלכלכים, ומצד שני, אם כך יש לכלוך מהר מאוד הוא נאסף.

הקטע הוא, שזה ממש ממש אירוני. סין לא באמת ממותגת כמדינה הדואגת לסביבה. בכל זאת, המים בה לא ראויים לשתייה של חיה כלשהיא, הרוב המוחלט של הנהרות בה מזוהמים, שמיים כחולים נקיים מערפיח זה מראה נדיר בביגינג כמעט כמו הסיכוי לפגוש סיני ללא עינים מלוכנסות, אז מה הקטע למעשה ?

הניקיון יתר הזה (שמדהים שמושג כזה בכלל יכול לצאת מבחור אסטייניסט כמוני) נותן לעיתים תחושה פשוט לא טובה. הכל הכל זאת הצגה אחת גדולה. כאילו זה לא באמת. לא באמת נקי. אבל ככה רוצים שנחשוב. שכמו שהכל נקי פה מבחוץ, אז גם מבפנים. עלינו ? עלינו זה לא ממש עבד.

ילדים

בסין אין ילדים. פשוט אין. טוב, ברור שזאת הקצנה והגזמה, ופה ושם ראינו ילדים (בעיקר באזורים הכפריים המרוחקים), אבל מעולם לא הייתי במדינה שפשוט לא רואים ילדים ברחובות. רק 8% מהאוכלוסיה הם צעירים מתחת לגיל 14. הזוי. רק לשם ההשוואה, בישראל 30% מהאוכלוסיה הינם מתחת לגיל 14. כמעט פי 4 !! אלו המספרים בספרים. בשטח, פשוט לא רואים ילדים. אין כמעט בתי ספר (כי אין מי שיאכלס אותם). אין משחקים ברחובות. פשוט אין חיים צעירים.

הקטע הוא שכל סיני שפגש אותנו, והצלחנו לתקשר אותו במידה כזאת או אחרת, והסיני הבין שאנחנו נושאים, השאלה הראשונה, ללא היסוס וללא בושה הייתה "יש לכם ילדים ??". השאלה הראשונה שעניינה אותם. ללא היסוס. ללא ספקות. לכאורה, נראה כאילו השאלה היא מהמקום שכואב להם.

תיירות

מדובר במשהו שאני לא הייתי מודע לו בכלל לפני הנסיעה. לא היינו מוכנים לנושא, ואף אחד לא הזהיר אותנו לשנייה. בסין יש תיירות. תיירות פנים בעיקרה. הרבה מאוד תיירות פנים.
ברור שיש תיירות חוץ, אולם נראה כאילו הדבר בטל בשישים. מעולם לא הייתי במדינה שכמות תיירות הפנים שם כל כך עצומה. במאסות. הכל פה במאסות.
כשבלונלי כתוב בשפה רשמית "תגיעו מוקדם לפני שהתיירים הסינים מגיעים", הכוונה היא "תגיעו ממש, אבל ממש מוקדם, לפני שנחילי סינים יציפו את המקום ויאכלו לכם את הראש".

שקט

שקט. דממה. זה עוד משהו שלא כל כך קיים בסין. במשך 3.5 שבועות הצלחנו לשמוע שקט במשך יומיים בלבד. יומיים !

בשום עיר, שום כפר, בדרכים, בהצגות, בפארקים, בשווקים ולמעשה בשום מקום ציבורי (או שלא ציבורי) לא הצלחנו לשמוע שקט. הסינים הם עם רעשן ללא תקנה. מדברים ללא סוף. צועקים ללא סוף. צופרים ללא הירף. בין אם בטלפון ובין אם אחד כלפי השני. פשוט ללא הפסק.
בהתחלה הייתי סובלני לזה. אבל עם הזמן, אני, כמו פולני טוב, התחלתי לצעוק עליהם בחזרה. אפילו בקונצרט ובאופרה – הם פשוט מלהגים ברעש אין סופי. פשוט לא להאמין עד כמה. הנושא לא ממש נתפס אצלם כנראה כחוצפה אלא כדרך חיים.

רק בסונגפאן, בטראק סוסים של 3 ימים לתוך מעמקי הרי סצ'ואן, שמענו שקט. הרים, רוחות, עלים. סיאסטה מהרעש.

מרחב אישי

עוד משהו שהסינים לא ממש שמעו עליו זה מרחב אישי. אינטימי. המרחב שלי. שהוא לא שלהם.

לסינים אין ממש כבוד למרחב האישי. מבחינתם, הכל שלהם.


אוכל

וואו. אין ספק שגיוון זה שם המשחק בסין. סין כל כך עצומה, ווכפועל יוצא הגיוון פה באוכל הוא פשוט לא נורמלי. אז ברור שהבסיס של הכל הוא זהה – אורז, ונודלס. אבל התיבול הוא שם המשחק. ירקות שונים, תבלינים ללא סוף, בשר מכל הבא ליד. לכל מחוז יש את האוכל שלו, המתכונים והסגנון הייחודיים. בשורה התחתונה יש 3 מאפיינים עיקריים לאוכל בסין :

  1. גיוון זה שם המשחק.
  2. אין דבר כזה עוגיית מזל.
    השטות הזאת הומצאה בכלל בקליפורניה בארה"ב לפני כ – 100 שנה.
  3. אין אגרול.
    לכאורה מדובר במאכל סיני מסורתי, אולם לא הצלחנו למצוא כזה אפילו לא פעם אחת. מוזר מאוד.

אז מה בשורה התחתונה ?

כמו שגילי חסקין כתב באחר המאמרים שלו :

"עד לפני שני עשורים בלבד, האסוציאציה המיידית לשם "סין", היתה טראסות של אורז, איכרים חבושי כובעי קש רחבי שוליים, ערימות של תולעי משי, פגודות – כל קסמי "המזרח הרחוק". אכן, הדבר היחידי שיכול להתחרות בגודלה של סין, הוא הציפיות שמטפחים כלפיה."

ואלו פחות או יותר היו הציפיות. מספרים, מדעות קדומות, מסיפורים של חברים. מסרטים – כגון גיבור, נגמר דרקון ואפילו סדרת המופת Wild China. אבל, כמו שזקן סיני חכם אמר פעם "ציפיות גודלות זה לכריות גדולות".

סין איננה מדינה שקל לטייל בה, לפחות למטיילים בודדים (כלומר כאלו ללא מדריכים מקומיים). מטיילים רבים באו לערש התרבות הזה בחרדת קודש ומצאו עצמם בטיול רצוף תלאות – קשיי השפה, שנאת הזרים המסורתית, היכולת לשקר במצח נחושה ועוד.

כמעט כל מטייל, סלחן וסובלן ככל שיהיה, מוצא את עצמו עומד בפני התפרצות זעם כלפי המדינה ותושביה. אולם גם מטיילים שאינם אוהבים את סין, מסכימים שזו תופעה שאי אפשר להתעלם ממנה.

נושא אחד נוסף שלא היינו מוכנים זה נושא התיירות. אבל לא מדובר בתיירות חוץ אלא בתיירות פנים. עד היום, בכל עשרות המדינות בהן ביקרתי כמעט אף פעם לא נתקלתי בתיירות פנים. ובוודאי, שלא בהיקף כזה. כמו שציינתי, בסין הכל גדול. השטח, הערים, הבניינים. וגם – האנשים. כאשר בשפת הלונלי פלנט כתוב להגיע מוקדם לאתר מסויים לפני שהתיירים הסינים יציפו את המקום, אזי המשמעות הינה שכמה עשרות אלפי סינים הולכים לשטוף את המקום. פאקינגף עשרות אלפים.

לפני שנסענו לסין, ידענו בוודאות שבעת יום העצמאות שלהם, אנחנו נעשה "ויברח" מהמדינה. ולמה ? כי הכל סגור, המדינה בחופש ולמעשה אין מה לעשות. בנוסף, איפשהו מאחורה של הראש, גם ידענו שיש הרבה תיירות פנים באותם ימי חופש לאומיים. ידענו, אבל זה היה ממש במאחורה של הראש. דובר על כך, ששנה שעברה כ – 10% מהסינים טיילו באותם ימי חופש. על פניו, הנתון נראה הגיוני מאוד. גם אצלנו, בארץ, ביום העצמאות/ראש השנה/פסח למעלה מה – 10% מהישראלים מטיילים. וגם פה, ברור שאפילו קמצוץ של מחשבה שגויב בסגנון "איך בא לי לקפוץ לסחנה ביום העצמאות" לא תעלה במוחי היגע.
העניין הוא, ש – 10% בסין זה לא 700,000 תיירים. 10% בסין הינם 130 מליון !! פאקינג 130 מליון סינים מטיילים באותם 3 ימי חופש. פשוט בלתי נתפש.


טיול בסין הוא מפגש עם ארץ שאימצה קומוניזם מסוג שונה. שונה מהרוסים, שונה ממזרח אירופה, ושונה גם מקובה. קומוניזם קפיטליסטי.. יאן ויאנג. דבר והיפוכו. מדובר מפגש עם אומה, שעברה בדור אחד שלוש מהפיכות, שלושה משטרים, שלוש תפיסות עולם. מעל לכל אלו, טיול בסין הוא באמת מסע לפלנטה אחרת. מסע למקום בו הכל שונה. טיול בו הדבר המסעיר, הוואו, המטרה והחוויה הינם חיי היום-יום.

זוהי ארץ בה כל איכר המעבד את שדהו, כל בעל מלאכה, או כל סוחר המציע את מרכולתו, הם אטרקציה תיירותית. סין היא מדינה המשתנה בקצב מדהים, שינויים הנראים בעין מחודש לחודש, אולי מיום ליום. הדימוי של המונים הפוסעים לעבודתם בסרבלים כחולים, או צי של אופניים ברחובות ללא מכוניות, הוא נחלת העבר. גם החלום לבנות גן-עדן קומוניסטי, פינה את מקומו לחלומות קפיטליסטיים יותר, לא רק עלייה ברמת החיים, אלא מהפך מארץ של "העולם השלישי" למעצמת על, מעצמה מובילה בכל תחום. גודל המשימה מעורר השתאות, וקיימת תחושה של ענק שקם על רגליו.

אז לסיכומו של עניין, חמישה שבועות, שתי מדינות, אחת גדולה יותר מאירופה, ולשניה מספר אינסופי של איים (סתם, הוא סופי, פשוט ממש הרבה – 7,107 איים), ועם הרבה עונות של הישרדות.
1.3  מליארד סינים, חצי מהם שנואים ובלתי נסבלים, והחצי השני סתם לא ברורים, ואף לא זוג אחד עם כינור גדול. או קטן.
100  מליון פיליפינים, עם אופי אלוהי וחיוך שאינו נגמר.
12 טיסות, 6 מהן טיסות פנים. עשרות קילוגרמים של אורז, נודלס, דים סאם, דאמפלינג, כיסונים, צדפות, מולים, דגים, הלו הלו, תבשילי במבוק, אננס, מנגו, בוטנים והמון המון צילי חריף. לעיתים, חריף מידי.
אלפי שדות אורז, טרסות, בקתות, כפרים מזעריים, כפרים בגודל של ראשון לציון, טרקים וטרקונים, הרים, סוסים, אופניים ואופנועים. אה, ורזורט אחד נפלא ומושלם.
פלא עולם (וחצי) חדש ופלא טבע של העולם נוספו לרשימה המתארכת והולכת.
וכמובן, אישה מדהימה אחת שסבלה ממני וסבלה אותי במשך מסע הדבש שהסתיים זה עתה.

ואז נחתנו בגן עדן. יש שיקראו לזה הפיליפינים. אבל, אני אדבוק בגרסה שלי – גן עדן.


קצת תמונות

פיקאסה

פליקר


 

28 באוקטובר 2013

פיליפינים – פתיחה

"בפיליפינים השתזפתי וגם כמעט חטפתי איידס
ומידשאות שלמות עישנתי, והמסך בראש קופץ. "


אז מה, בעצם ?

נתחיל מהסוף.
אז אפשר לסכם את הפיליפינים במילה אחת – שלמות !
איזה מזל מזל מזל שנסענו לשם. שצירפנו את הגיחה לטיול לסין. בזכות המדינה, האנשים והחוויות החדשות אנחנו חוזרים עם טעם מעולה ממסע הדבש.
אבל רגע, נתחיל מההתחלה.
אז הרעיון היה לצרף את הפליפינים למסע לסין בשל מיתוג ה"ירח דבש". הבטחתי לאשתי החדשה קצת חופים, שמש, מעט קוקוסים ואיזה מסג' אחד או שניים. אבל רק קצת.
אז בשל אילוצי זמן ומועקה תכנונית, ואילוצי זמן מצומצם מאוד מתוכנן בפיליפינים, קנינו טיול מאורגן פרטי (כמו עשירים מזדקנים), מסוג של סוכנות טיולים ישראלית מקומית.
אז יאללה. מתחילים בטיול האקספרס חוצה הפיליפינים. למה אקספרס ?
התכנון היה להספיק להיות בצפון, לראות טרסות, כפר אחד או שניים, מערות, הר געש ונופש בריזורט מטורף. כל זאת, מסביב לפיליפינים ב – 10 ימים. מאתגר.





איפה היינו בפיליפינים ? (ניווט מהיר)


View פיליפינים Philippines in a larger map

|| 1. מנילה, מפלי פנגאסאן 29.09.2013 || 5. אל נידו 07.10.2013 – 03.10.2013
|| 2. בטאד, בנאווי 30.09.2013 || 6. טאאל, מנילה 08.10.2013
|| 3. סגדה, בגיו 01.10.2013 || 7. סיכום מדיני
|| 4. פוארטו פרינססה, סבאנג 02.10.2013

 


קובץ אקסל – תכנון טיול

להורדת אקסל תכנון טיול של 10 ימים בפיליפינים, כולל שעות פתיחה, כתובות, רשימת ציוד, כתבות מעניינות לקריאה ושאר מרעין בישין, לחצו על הלינק הבא:
אקסל תכנון טיול בפיליפינים


קצת תמונות

פיקאסה

פליקר
Philippines


 


פוסט הבא – מפלי פנגאסאן


28 באוקטובר 2013

סין – פתיחה

"שניים סינים עם כינור גדול
ישבו בצד הרחוב ופטפטו בקול גדול
בא שוטר, תפס אותם וזה הכל
שניים סינים עם כינור גדול"


אז מה, בעצם ?

אז כנראה שהסיפור הפך להיות נוהל. אבל נוהל טוב. החגים מתקרבים, באופן מפתיע, אולי אפילו מתקרבים מהר מידי, מדברים עם לידיה מאיסתא, כרטיס הטיסה תמיד עולה יותר מידי, אבל יש חופשים אז חייבים לנצל. שוב נשארים בארץ בראש השנה כי חייבים, ומשתדלים להימנע מפרצופים לגבי יום כיפור כי לא נעים. מארגנים שותפה קבועה – אילונה, אקסל טיול מסודר למשעי, משריינים לילה ראשון מראש ויאללה נוסעים.
השותפה הכי טובה בעולם לטיול – הכוונה היא כמובן למוצ'ילה רואת העולם שלי. היעד הפעם הקווקז. נראה כאילו כולם נוסעים. כל הקיר שלי מלא בתמונות של חברי פייסבוק מטיילים, והרגשה שהגיע הזמן להיות שם, לפני שהמקום ייהפך להיות קוסקו הבא. וראבק, אפילו אמא שלי הייתה שם אז לא הגיע הזמן ??



איפה היינו בסין ? (ניווט מהיר)


View China סין in a larger map

|| 1. שנגחאי 07.09.2013 – 06.09.2013 || 7. ג'וזייגו 20.09.2013
|| 2. יאנגשו 11.09.2013 – 08.09.2013 || 8. סונגפן 24.09.2013 – 21.09.2013
|| 3. דאלי 13.09.2013 – 12.09.2013 || 9. בייג'ינג 28.09.2013 – 25.09.2013
|| 4. ליג'יאנג ‎ 14.09.2013 – 17.09.2013 || 10. בייג'ינג 11.10.2013 – 09.10.2013
|| 5. שנגרילה 18.09.2013 – 17.09.2013 || סיכום מדיני
|| 6. צ'נגדו 19.09.2013

 


קובץ אקסל – תכנון טיול

להורדת אקסל תכנון טיול של חודש בסין, כולל שעות פתיחה, כתובות, רשימת ציוד, כתבות מעניינות לקריאה ושאר מרעין בישין, לחצו על הלינק הבא:
אקסל תכנון טיול בסין


קצת תמונות

פיקאסה

פליקר
China


 


פוסט הבא – שנגחאי


12 באוקטובר 2013

בייג'ינג 11.10.2013 – 09.10.2013


פוסט קודם – בייגינג, ביקור ראשון

פוסט קודם (קלנדרית) – פיליפינים סיכום טיול


דגכדגכדג

כדגכדגכדגכד

גכדגכ

דגכדג

כדגכ

דגכד

גכ

 



פוסט הבא – סין סיכום טיול


9 באוקטובר 2013

טאאל, מנילה 08.10.2013

 


פוסט קודם – אל נידו


את היום האחרון שלנו בפיליפינים בילינו בהר הגעש טאאל.

טאאל‏ הוא הר געש מורכב פעיל השוכן כ-60 קילומטרים דרומית למנילה. ההתפרצויות ההיסטוריות של הר הגעש התרכזו בוולקנו, אי השוכן קרוב למרכז אגם טאאל, אגם הממלא חלקית את הקלדרה המכונה קלדרת טאאל. הקלדרה נוצרה בהתפרצויות געשיות פרהיסטוריות רבות עוצמה בין 140,000 לפנה"ס ל-5,380 לפנה"ס.
הרעיון העיקרי באטרקציה הינה שיט בסירה למרכז האגם, טיפוס על לוע הר הגעש באמצעות סוג של שילוב בין סוס לחמור ממש קטן, ואז, על הפסגה, רואים את האגם שנוצר בלוע הר הגעש עצמו. אטרקציה חביבה, אבל תכלס מדובר במלכודת תיירים טיפוסית.
תיאור המקום נשמע הרבה הרבה יותר מרשים מהנוף עצמו שהיה אפעס די מאכזב. הראות הייתה לא משהו, ערפילים ללא סוף, שמיים מעוננים, ואווירה לא מרשימה מידי.
הדרך לפסגה עצמה מאופיינת בהמון ירוק, המון עצום של תיירים, חמורים וחאמרים מקומיים שמריצים את החמורים במעלה ההר, וכמה סדקים באדמה שמהם עולה עשן וולקני. שוב, עדיין לא מרשים מידי. קשה לי להסביר למה, אבל התמונות שראיתי לפני הטיול היו מרשימות הרבה הרבה יותר.
עולים לטאאל, פיליפינים

עולים לטאאל, פיליפינים

 

הר הגעש טאאל, פיליפינים

הר הגעש טאאל, פיליפינים

וככה, בתמונות שרצות באינטרנט, הר הגעש נראה ביום בהיר וטוב מתצפית מגניבה :
הר הגעש טאאל, פיליפינים

הר הגעש טאאל, פיליפינים

מה שכן, היום התחיל להתמלא תוגה… תוגת עזיבה…
אז דאגנו למלא את התוגה בהרבה מאוד בננות ואננסים שיש פה בכל שוק דרך טיפוסי, וממשיכים להתפטם בפירות מעולים. שנייה לפני שהכל ייגמר… שלפחות יישאר טעם טוב בזכרון…
בננות בטאאל, פיליפינים

בננות בטאאל, פיליפינים


אוראנגאוטן, מנילה

אוראנגאוטן, מנילה

חוזרים למנילה, ביקור בשוק פח כלשהו במנילה של הרבה מאוד ג'אנק מקומי, מקומיים, פחים שבורים, ביוב שזורם וכל זה במרחק יריקה משיכוני היוקרה של מנילה. כשחושבים על זה, בדיוק כמו אצלנו. נווה שאנן ופארק צמרת. אין ממש חדש תחת השמש…

וזהו, קפיצה חזרה קטנה לסין. קניות אחרונות בסין, ויאללה הביתה. בחזרה למציאות. 🙁

שוק פח, מנילה

שוק פח, מנילה


פוסט הבא – סיכום מדיני


9 באוקטובר 2013

פיליפינים סיכום טיול


פוסט קודם – טאאל



טוב. אז אחרי 10 ימים ממש ממש ממש אינטנסיבים בפיליפינים אפשר לסכם את המדינה הזאת במילה אחת – וואו !! איזה מזל מזל שהגענו לכאן אחרי סין.
הפיליפינים מעולם לא הייתה על מפת הטיולים שלי, ובדיעבד – פאק שלי.
מדינת איים מטורפת. מלאת ניגודים. המון טבע ירוק בצפון. המון חופים יפים בדרום. מדינה שהצליחה לשמור על אותנטיות עמוקה (באזורים מסויימים). קלה לתקשורת. זולה. יפה. מעניינת. פשוט מהממת !!

ומעל הכל – התושבים הפיליפינים עצמם. פשוט אין עליהם !
אז אמנם, מראש ציפינו לתושבים מקומיים נחמדים. שירותיים. לא סתם, הם מתמחים בסיעוד ובטיפול. אולם ליחס שקיבלנו, הן מהמלווים שלנו (הנהגים, מדריכים וכדומה), הן משירותי התיירות, והן מהפיליפנים בכלליות – מהמם ללא כל תקדים. מעולם לא פגשנו אנשים חייכניים כל כך. נחמדים, מלאי שמחת חיים. ושירותיים. אין דברים כאלה. גם באופן יחסי לסין, והטראומה שאיתה הגענו מסין, וגם באופן אבסולוטי ביחס לעולם.
מדהים כמה שירות טוב, וחייכנות שמלווה את היום יום, משפרת את חווית הטיול. את האושר היומי. את ההנאה הכוללת. פשוט אין עליהם.

יש קטע אחד לא ברור בפיליפינים. הסכו"ם. יש להם סכו"ם, אבל בלי ה-ס'. כלומר, בכל מסעדה נותנים מזלג וכף. שזה התקדמות מעולה יחסית לסין. סוף סוף כלי אכילה נורמליים. אבל בלי סכין !. מה הקטע ? למה צריך לחתוך עוף עם כף ? לא ברור, וגם לא הצלחנו למצוא אף פיליפיני שיסביר לנו את העיוות בנושא… אבל תכלס, זה אשכרה החסרון היחידי במדינה המהממת הזאת.

תכלס, ממש ממש חבל שהפיליפינים כל כך רחוקים מישראל. יהיה כל כך כיף לחזור לשם. מי צריך תאלינד כשיש את הפיליפינים ?
נראה כאילו הפיליפינים הם התאילנד של שנות השמונים. עדיין לא מושגים. עדיין לא מפותחים. לא מוצפים בהמוני תיירים בכלל ובישראלים בפרט. האם זה ישתנה ? האם הפיליפינים ישמרו על הייחוד שלהם ? כולי תקווה שכן.
ומעבר לזה, כולי תקווה שלכאן עוד נחזור. לחופשה אחרת. חופשה משפחתית 🙂


קצת תמונות

פיקאסה

פליקר



פוסט הבא – חוזרים לבייגינג, סין



© 2026 שמעון שובל (בניסטי). כל הזכויות שמורות.