ארכיון פוסטים על פי כותב הפוסט
1 בנובמבר 2014

סלובניה, קרואטיה – סיכום טיול


פוסט קודם – זגרב


הטיול היה טיול מאוד שונה מהטיולים האחרונים. כל כך מערבי ! טיול עם רכב צמוד במשך שבועיים ! ממתי אנחנו מטיילים ככה ? מדהים איך החיים יכולים להשתנות…

הטיול היה יחסית לא מתוכנן. מאוד רגוע. לא עמוס. הולכים לישון מוקדם. קמים מאוחר. שוב. מאוד רגוע…
סלובניה וקרואטיה מדינות יפיהפיות. ירוקות. פרחוניות. מטופחות. מערביות. נעימות לטיול. מסודרות. בהחלט לישראל יש לאן לשאוף. לא יקרות. פשוט שוות כל שקל.
מצד שני הן גם לא מדינות מרתקות. לכשעצמן, המדינות לא מייצרות חווית "וואו". לא הנופים, היפים לא האנשים הנחמדים, וגם לא ההיסטוריה השסועה. אין שום דבר ייחודי מידי במדינות. אולי כדורסל… אבל מעבר לזה, "וואו" אין פה.
אף פעם לא שומעים על ה"עיר המגניבה ההיא בסלובניה", או על "האוכל הקרואטי המהמם". לא שומעים על "תרבות האירוח יוצאת הדופן הסלובנית" או על "התרבות הייחודית של הקרואטיים". אף פעם לא חשבתי להזמין מקום במסעדה סלובנית בתל אביב. אה.. בעצם אין כזאת… וזאת כנראה הסיבה לחוסר בחווית ה"וואו".

אבל תכלס, סלובניה קרואטיה הן באמת מהוות יעד מעולה לחופשה. במיוחד, לחופשה משפחתית. סלובניה וקרואטיה פשוט תפורות בשלמות למשפחות. הצימרים. הרכבים. הכבישים. המחירים. מגוון עצום של אטרקציות המשפחתיות. ממש טיילור מייד.

בוסניה מצד שני היא אחרת. נראית פחות מערבית. תקועה קצת מאחור בזמן. אולי קצת "דפוקה". אמנם ישראלים לא מטיילים בה בכמויות היסטריות, אולם נראה כאילו בהחלט כדאי לבדוק אותה מתישהו בעתיד.

נושא אחרון – המזוודות.
נוחתים בארץ. התהייה ממלאת את הלב. הא הפעם כן נקבל את המוצ'ילה ? אז זהו. שלא. אבל הפעם הפתעה נוספת. 18 תיקים נשארו בזגרב. המוצי'לה והמזוודה החליטו להישאר ליומיים נוספים. פאקינג חברת תעופה קרואטית דפוקה.
גם בחזור, בדומה להלוך, קיבלנו את המזוודות באיחור של יומיים. ישירות הביתה. מה שבטוח, עם AIRE CROATIA, אני לא מתכוון לטוס שוב.


קצת תמונות

פיקאסה


פליקר



16 באוקטובר 2014

סלובניה, קרואטיה, בוסניה וונציה


"היא תאיר שם בחושך לכל משברך
היא תצית בך שמש אף יותר
היא תשלח לך שקט מערבות הבלקן
שוב גלגל אל הנצח כמו מכתב בבקבוק"


אז החגים האהובים והטובים הגיעו. השגרה רגילה של השנים האחרונות של לבחור יעד לקראת תשרי.
הרצון המקורי היה אתיופיה. כרטיסי טיסה הוזמנו, ימי חופש אושרו, טראק תוכנן, טיולי ג'יפים הוזמנו. כל הטוב של אתיופיה. בקיצור, הכל היה סגור. ואז פתאום שינוי מפתיע לטובה בתוכניות.
דמי ביטול. בוחרים יעד חדש. מערבי יותר. רגוע יותר. עם רכב. כמו גדולים. שינוי מהותי. קטע.

ניווט מהיר

|| 1. לובליאנה || 6. שמורת פליטביצה
|| 2. אגם בלד, טריגלאב ואגם בוהיני || 7. שמורת אונה (בוסניה)
|| 3. עמק סוצ'ה והמערות || 9. זגרב
|| 4. ונציה || 9. סיכום מדיני
|| 5. פיראן והחוף הסלובני

 


קובץ אקסל – תכנון טיול

להורדת אקסל תכנון טיול של 5 ימים במלטה, כולל שעות פתיחה, כתובות, רשימת ציוד, כתבות מעניינות לקריאה ושאר מרעין בישין, לחצו על הלינק הבא:
אקסל טיול בסלובניה קרואטיה


קצת תמונות

Slovenia & Croatia



פוסט הבא – לובליאנה


 

6 בספטמבר 2014

סן פרנסיסקו – ארה"ב

הרבה הפתעות יש בחיים, כשבמקרה הזה מדובר בעבודה.
נסיעה בהפתעה לסן פרנסיסקו, ל – 4 ימים בלבד בדיוק בסופו של ברנינג מן 2014. הםםם.. בדיעבד אולי חבל שלא ידעתי על ההפתעה מראש. נגיד, חצי שנה מראש…
אז אמנם מדובר היה ב – 4 ימים עמוסים ומלחיצים מאוד מבחינת העבודה, אולם אין שום סיכוי שאפספס הזדמנות, אפילו אם מדובר בהזמדנות של מספר שעות בודדות, לטיול בעיר.

מסתבר שטיסה לסן פרנסיסקו הינה עינוי לא קטן. טיסת 001 של אל על בחצות לניו יורק, מעבר דרכונים, ביקורת גבולות, איסוף מזוודה, מעבר במכס, מליון אנשים בתור ורק שעה וקצת לסיים את התהליך, לעבור טרמינל, לעשות שוב צ'ק אין. בקיצור, סרט.
ואז, עוד טיסה. לא קצרה בכלל מסתבר. טיסה חדשה מאפס. 6 שעות ארוכות. רק שעכשיו הטיסה היא נטולת תזונה מינימלית, ועם שתייה המוגבלת לפחית לנוסע. פחית בודדה. מסתבר שאמנם מדובר בטיסת פנים, אף בפועל מדובר בטיסת לאו קוסט.

בקיצור, אחרי מסע לא קטן, נחיתה בצד השני של כדור הארץ. מקבלים את הרכב השכור (בחניה הפרטית עם השם שלי מעליו – איזה שירות זהב מעולה !!) ויוצאים לדרך.

נסיעה למלון העסקים, רענון קצר, וסיור מקדים ללקוח. המטרה – ללמוד את הדרך לקראת מחר. הבעיה – על ההתחלה טעיתי בדרך… פאדיחות. יש לי תחושה שזה עוד יחזור על עצמו.

מתאפסים. ויאללה, כמה שעות חופשיות של אור, מזג אוויר מדהים, שמש בשמיים הכחולים, עננות אין, והשילוב של הכל נשמע כמו זמן מעולה לפארק גשר הזהב ותצפית על הגשר עצמו. לחזור למראות שזכורים לי מלפני 22 שנה, אותו ביקרתי כילד בן 13 וחצי.

מפעילים את ווייז ונוסעים. בתחילת הנסיעה, הכבישים נראים גדולים מידי. רחבים מידי. ארוכים מידי. אולי אפילו מפחידים מידי. מחלפים ללא סוף. העליות המפורסמות של העיר. ומיד לאחריהן, מן הסתם, הירידות המפורסמות לא פחות.

וזהו. פתאום רואים את העמודים הכתומים מבצבצים בשמיים. איזה כיף ! פייר, מתרגש.
האזור מהמם. לא זכרתי אותו ככה.
המוני אנשים. יום חופש היום. מנגלים (שרק הזרים כהיי העור כמובן מתפעלים). אופניים. המוני תיירים. מדשאות. אלקטרז ברקע. מוקף בעשרות סירות מפרש. סוריאליסטי משהו.
וכמובן, הגשר.
וואלה, הוא ענק !
לא אלאה בפרטים רבים, אבל מדובר בגשר שבזמנו היה הגדול ביותר, אורכו של הגשר הוא 1,970 מטר, המרחק בין שני מגדליו הוא 1,280 מטר וגובהם 230 מטר מעל גובה פני הים. בזמן בניית הגשר המציאו נוהל בטיחות שכלל מתיחת רשת הצלה מתחת לגשר ועל כן רק כ – 20 עובדים מתו בזמן הבנייה. עד 1964 היה המיפתח שבין המגדלים הארוך ביותר מבין הגשרים התלויים, אך אז נחנך גשר וראזאנו נארוז, המקשר בין נמל ניו יורק בברוקלין לבין סטטן איילנד ולו מיפתח ארוך יותר. לגשר שער הזהב היו גם המגדלים התומכים הגבוהים ביותר בזמן בנייתו.. טכנולוגיה פורצת דרך וכו' וכו'.
בשורה התחתונה – מרשים מאוד.
קילומטרים רבים הלכתי שם, כלל לחצות את כל הגשר (שמדובר באתגר לא קצר וגם די קר..)

ממשיכים לעיר עצמה – לרחוב לומברד.
רחוב לומברד הוא רחוב ארוך למדי בסן פרנסיסקו, ששמו התפרסם בזכות קטע אחד ממנו, יחיסת קצר, הנמצא ב"גבעה הרוסית" (Russian Hill). קטע זה מדגים את הטופוגרפיה הייחודית לעיר, הבנויה על גבעות תלולות, והוא תלול במיוחד (קרוב לשלושים מעלות), וכולל שמונה פיתולים חדים.
גם במקטע הרחוב הזה הייתי לפני 22 שנה אולם אז הלכתי אותו ברגל. הפעם עם רכב !! איזה שוס !!



נסיעה זריזה למגדל קויט הממוקם בשכונת טלגרף שבעיר. המגדל מתנשא לגובה של 64 מ' וממנו ניתן להשקיף על החלק הצפון-מזרחי של העיר הכולל את רוב האתרים המפורסמים של העיר. עד שהגעתי המגדל כבר היה סגור, אולם הנוף מהגבעה עצמה מרשים לא פחות.

את הערב הספקתי לסיים בפישרמנ'ס וורף (רציף הדייגים) – הנקרא גם רציף 39 (Pier-39),כולל את רציפים 39-43 באזור המרינה המתויר של סן פרנסיסקו. האזור כולו מלא במסעדות, חנויות ואתרי בילוי הפזורים לאורך החוף. מלא חיים. מלא אנשים. מלא כיף. מזכיר לי מעט את נמל תל אביב שלנו…..

בין עבודה, פגישות, סיכומים ומסמכים הצלחתי ליצר מעט שעות חופשיות.
ערב אחד, פוגשים את שחר (והנוכחית באותו הערב) לארוחת ערב בשכונת Mission המגניבה. באופן כללי, סן פרנסיסקו מייצרת תחושה מאוד לא מלחיצה. מאוד לא ניו יורק. לא תל אביב. בניינים יחסית נמוכים, שקטה, נקייה. אין סטרס ברחובות. אולי אפילו משפחתית משהו. קצת מזכירה את גבעתיים….
ובלי קשר, כיף גדול לפגוש חברים בחו"ל !
ערב אחר, ארוחת ערב עם עודד.
וערב אחר נסיעה ארוכה לסניף הקרוב ביותר של וולמארט. איפה ? 50 קילומטר דרומה לפאלו אלטו. נסיעה מגניבה. נופים יפים, אזור כפרי, שלו. רגוע. רגוע עוד יותר מסן פרנסיסקו.
בדרך, עובד גם בסטנפורד. קמפוס שנראה יותר כמו קיבוץ אדיר מימדים מאשר אוניברסיטה יוקרתית.
תוך כי הסיבוב הממנוע בקמפוס, התחילה לנסוע אחרי מכונית מוזרה קצת. אני מתעלם. לאחר מספר דקות, אורות מהבהבים. אני ? עדיין מתעלם. לאחר מספר דקות נוספות, רעש של צ'קלקה. ואני ? ממשיך כרגיל, מתעלם. ואז, הצטרפה מכונית נוספת עם צ'קלקה. אז פה, חשדתי !
מסתבר, שעצרה אותי משטרת הקמפוס (וכן.. יש דבר כזה) על שוטטות ועל אי ציות לאורות מהבהבים. חוויה נפלאה ממש….

משהו אחד מדהים שלמדתי בנסיעה – ווייז שווים כל דולר ממליארד הדולר שגוגל השקיעה בהם. פשוט לא להאמין כמה האפליקציה הזאת גאונית. כן כן.. ברור שגם בארץ אני משתמש בה (אבל בעיקר לדיווחי משטרות ומצלמות), אבל בכבישים המטורפים של סן פרנסיסקו ? זה ממש Life Saver. איך נסעו פה לפני ווייז ??

היום האחרון היה לי יום חופשי. אז אמנם יום בלי לחצי עבודה כמעט, אבל הג'ט לג עדיין נוגס ברעבתנות בשעות השינה שלי.
קימה מוקדמת, כרגיל בסן פרנסיסקו כפי שכבר הספקתי ללמוד, השמיים מלאים בערפילי בוקר חורפיים ועושה דרכה לכיוון הנמל. המטרה – למצוא חניה. גם כזאת שתהיה חוקית, וגם כזאת שתעלה לי פחות מ – 100 דולר (!) ליום שלם.

תחנה ראשונה – הגשמת חלום ילדות. סיור באלקטרז !
האי אלקטרז, המרוחק כשני קילומטרים מסן פרנסיסקו, אירח על אדמתו המבודדת כמה מהפושעים המסוכנים של ארצות הברית, ובהם אל קאפונה. הכלא נחשב לאחד מבתי הכלא השמורים בעולם, היה חסין כמעט לחלוטין מבריחות של אסירים, ולכך סייע בידודו של האי המוקף מכל עבריו במימיו הקפואים של האוקיינוס השקט. החזקתו של הכלא נחשבה ליקרה מאד, משום שסגל הסוהרים ובני משפחותיהם התגוררו על האי. אי לכך הוחלט לסגור את שעריו ב-1963.

צפיתי בכל כך הרבה סרטיםעל אלקטרז במשך השנים, וקראתי כל כך הרבה מאמרים. על אל קפונה, איש הציפורים, הבריחות, ההיסטוריה וכו'. אבל מעל לכולם, כן כן, עומד הסרט הישן, אך עם זאת המוצלח מאוד ועם הפסקול המושלם, הפריצה לאלקטרז.
והיום, בשעה טובה ומוצלחת, לאחר שלפני 20 שנה רק צפיתי באי מרחוק, הגיע הזמן גם לטייל בו.
בדיעבד, מסתבר שהיה לי מזל ושהצלחתי לקנות כרטיסים מראש (לסיור הבודד שאכן היה זמין). מעבורת קצרה בשעת בוקר מוקדמת, ויאללה. דורכים על האי.

בהמשך, הגיע הזמן להגשים פנטזיה ישנה נושנה נוספת – נסיעה בקרונות הכבל.
מערכת קרונות הכבל של סן פרנסיסקו היא בראש ובראשונה מערכת להסעת נוסעים, אך עם השנים היא הפכה לאטרקציה תיירותית ולאחד מסמליה של העיר. המערכת מורכבת למעשה מקרונות בודדים, שנעים על פסי ברזל. לכל קרון נהג-מפעיל משלו, שתפקידו לחבר את הקרון אל הכבל הנע מתחת למסילה. הרכבת מותאמת במיוחד לרחובותיה התלולים של העיר, ותחנותיה ממוקמות בצמתי רחובות בהם הקרקע מישורית. הנוסעים על הקרון יושבים בתוכו או נתלים מבחוץ משני צידיו.
היום נותרו כ – 3 קווים בלבד, וכמובן שקהל היעד העיקרי, אם לא היחיד, הוא תיירים. שעה ורבע של עמיד בתור, ופרידה מ – 6 דולרים, הסתיימו בחווית נסיעה בעמידה, תלוי מחוץ לקרון במשך כ – 20 דקות, ובכאבי שלא ניתן להתעלם מהם ביד. אבל, חוויה שווה 🙂

פירמידת טרנסאמריקה – גורד השחקים המזוהה ביותר עם העיר

פירמידת טרנסאמריקה – גורד השחקים המזוהה ביותר עם העיר.


קצת תמונות

San Francisco



 

10 באוגוסט 2014

אמסטרדם – הולנד

גם באמסטרדם הייתי לפני שנים רבות. ואו. הזדקנתי !

גם הפעם, זאת הייתה נסיעת עבודה (משותפת עם אלכס) קצרה לביקור של שני לקוחות שתוך כדי הביקור "התרבו" והפכו לשלושה. נקירה זריזה של שני לילות בעיר וחזרה לארץ. אבל אצלי, אין סיכוי שאפספס כמה שעות אפשריות לטיול בחו"ל. גם אם מדובר בעיקר בביקורי וסיורי לילה. אז גם פה, בין לא מעט שעות של פגישות, מיילים וטלפונים של עבודה, הדרכות ונסיעות במוניות, ניסיתי במקביל למקסם את הנסיעה ככל שניתן, למזער את שעות השינה למינימום האפשרי והבריאותי, ולייצר עוד חווית ועוד מראות וזכרונות. להלן הסיכום…

טיסה השכם בבוקר, נחיתה לקראת הצהריים, רכבת למרכז העיר, ו.. ואו !! איזה ווייב מעולה. פאקינג אמסטרדם !
השמש זורחת. שמיים כחולים. תחנת הרכבת המהממת שצפה ועלתה מהזכרון הרחוק רחוק שלי. מקסים.



קובץ אקסל – תכנון טיול

להורדת אקסל תכנון טיול של יומיים באמסטרדם, כולל שעות פתיחה, כתובות, רשימת ציוד, כתבות מעניינות לקריאה ושאר מרעין בישין, לחצו על הלינק הבא:
אקסל תכנון טיול באמסטרדם


קצת תמונות

Amsterdam



 

29 באפריל 2014

אלבניה וקוסובו סיכום טיול


פוסט קודם – טיראנה וקרויה



אז לאלבניה הגענו די במקרה. פסח הגיע. חופשה של 12 ימים. 12 ימים חשבנו לעצמנו ?
ליעד רחוק זה לא כל כך מתאים. טיסות שלוקחות זמן. נסיעות וכו'. במקור, חשבתי מרוקו, אבל לטיול מוצ'לרי עם טראק קטן היה נראה כי הזמן לא מספק. ואז חשבנו על אלבניה. יותר נכון, אני חשבתי.. למה ? לא ממש ברור. לא מדובר בחלום ישן שצריך להגשים. אין שום אלבני שאני מכיר שהלהיב אותי. פשוט המדינה הייתה שם… קצת קראנו, אז קצת תמונות, היה נראה מלהיב ביותר. אז יאללה. קנינו כרטיסים ונסענו. בדיעבד – החלטה מעולה.
"אבל זאת מדינה מוסלמית, לא ?" כולם אמרו לי. האמת שכן, אבל גם קירגיזסטן הייתה מדינה מוסלמית. ולא נראה שמדובר במדינה מוסלמית "טיפוסית"…בדיעבד, אלבניה היא אחת המדינות הסימפטיות והידידותיות לישראל בהן ביקרתי.

במקור, ידענו שלא ממש מדובר בשיא העונה. במיוחד לסוג הטיול שאותו רציתי לעשות שכלל טראק מגניב באלפים האלבניים בצפון המדינה. מצד שני, כמעט אף פעם לא ממש יוצא לי לטייל בעונה המתאימה, אז למה להתחיל עכשיו ?
מספר סוכנות טיולים שדיברנו איתן טענו ככה "אפריל זאת עדיין לא העונה. קצת קר. תיירים כמעט לא מגיעים". מצד שני, הם טענו שהיה חורף הזוי, כמעט ללא שלג וגשם (ממש כמו אצלנו למעשה) אז סביר להניח שמעברי ההרים יהיו פנויים משלג וסך הכל מדובר אמנם בסיכון, אבל בסיכון מחושב.
נו… אז לי זה הספיק וקנינו כרטיסי טיסה. בדיעבד, החורף ההזוי באמת שינה לנו מאוד את התוכניות. אבל, בסופו של דבר, לטובה !

אלבניה מהממת. כמעט כל מה שקראתי על אלבניה אכן התגשם. הנופים האלפיניים, השלגים, הירוק של העמקים, הארכיאולוגיה, אוכל בלקני מעולה, הנחמדות האינסופית של התושבים, הכנסת האורחים המהממת שלהם, החום הבלתי מוגבל אותו המקומיים מפגינים לאורחים, החופים האדריאטיים היפים, ותכלס, אפילו עיר הבירה שלהם הפתיעה ממש לטובה (למרות השיווק הנוראי של אלכס).

אלבניה היא מדינה משונה. המון תרבויות עברו בה והשאירו חותם כלשהו : היוונים, הרומים, הביזנטים, השבטים הגרמנים, הטורקים. אלבניה הכילה את כולם, עיכלה את כולם ויצרה שעטנז מיוחד שאין דומה לו בכל אירופה. אלבניה היא ארץ שרק כעת מתרוממת משנים ארוכות של משטר נוקשה, סגירוּת הרמטית לעולם (בסגנון צפון קוריאני ידוע לשמצה) והתמוטטויות כלכליות שגרמו למדינה לעמוד בפני פשיטת רגל טוטאלית בשל מושחתות מדינית אדירה בשילוב של תמימות וחוסר הבנה כלכלית. וגם לא מעט בטלנות. ממש לא מעט. נראה כאילו המדינה נמצאת כעת בבהלה של התפתחות כלכלית, תיירותית בשילוב של גילוי נהנתנות. התפתחות פירושה בנייה בכל מקום, בעיקר בכספיהם של אלבנים שעובדים בארצות אחרות כמו יוון, איטליה, גרמניה, אנגליה, ארהב וכיוב. אלפי שלדי בתים עומדים בכל מקום, נבנים באיטיות. אם בכלל. מאות תחנות דלק, ולצדן אלפי בתי קפה, שם יושבים בטלנים ומחוסרי עבודה (שכמובן הם רק גברים), והמון מכונים לשטיפת מכוניות.

אלבניה זולה ברובה (פרט ללינה), ונראית כאילו התקדמה בטירוף בעשרים השנים האחרונות. מצד שני, יש לה עוד הרבה מאוד לאן להתקדם. כבישים (ברמות איכות כלשהן) נסללו, יש תחבורה ציבורית, המון רכבים פרטיים. גסטהאוסים שמתרבים (אפילו בהרים) עם פינוקים אירופיים. לא מעט אלבנים שהיו מהגרים בעברם שדוברי אנגלית שמקלים מאוד על ההתנהלות.
ראש ממשלה כריזמטי (עם ביקורות לכאן ולכאן) שנראה שעושה לא מעט על מנת להכניס על אלבניה לקהילה האירופית כמדינה מן השורה ולא רק באירוויזון אלא בשאר תחומי החיים, כולל חלום כלשהו (שנכון להיום נראה יותר כמו חלום באספניה) להיכנס לאיחוד האירופאי תוך 6 שנים.

בין לבין, היות והתחבורה אמנם התקדמה במדינה, אם כי לא מספיק, הצלחנו להיות יום וחצי בקוסובו. ספק חבל ארץ אוטונומי מסרביה (על פי תפיסת ישראל ורוסיה) ספק מדינה עצמאית (שאינה מוכרת על ידי האום). מדינה שהמטבע המקומי שלה הוא אמנם אירו, אולם השימוש בו למעשה אינו חוקי ואינו מאושר על ידי האיחוד האירופאי.
מדינה שאמנם צמודה צמודה לאלבניה, אולם רחוקה ממנה שנים רבות. אמנם העם הוא אותו עם, אולם מרוחק ומתקדם ממנו. חציית הגבול בין שתי המדינות הינו חצייה של מאה שלמה. מדהים.

הגאווה של האלבנים בהיסטוריה של מלחמת העולם השנייה פשוט ראויה לציון. כל אלבני יידע לדקלם את "פרט הטריוויה" שאף יהודי לא נרצח במהלך מלחמת העולם השנייה באלבניה. שהאלבנים דאגו לשמור על היהודים, להסתיר אותם ולעזור להם. הרבה מאוד אלבנים קיבלו את תעודת ההוקרה של חסידי אמות העולם מארגון יד ושם. האלבניים יצאו מגדרם להציל יהודים ואף התחרו ביניהם על הזכות להציל.
הסיוע יוצא הדופן לו זכו היהודים באלבניה מקורו בבֶּסָה – קוד "הכבוד" – שמהווה עד היום הערך העליון במדינה. בֶּסָה פירושו "לקיים הבטחה". אדם המקיים את הבֶּסָה הנו אדם העומד בדברתו, חייו וחיי משפחתו ישמרו בדברתו.

מסע באלבניה הוא מפגש עם השילוב הבלתי נתפס של אסלאם וקומוניזם, ניתוק מוחלט – במרכזה של אירופה, נופי פרא, חקלאות שלא השתנתה במשך מאות שנים ואנשי הרים מכניסי אורחים.

בשורה התחתונה, לנסוע לאלבניה. כמה שיותר מהר לפני שייגמר. לפני שהיא תשתנה עוד. לפני שהמדינה תהפוך (וכולי תקווה שזה לא יקרה) למדינה אירופאית טיפוסית.

אלבניה ? ממש לא מה שחשבת !


קצת תמונות

פיקאסה
פליקר



 

29 באפריל 2014

טיראנה וקרויה, 26.04.2014 – 27.04.2014

 


פוסט קודם – סרנדה וקסמיל


אז אחרי יומיים מקסימים בסרנדה וקסמיל הגענו בשעות הקטנות של הלילה (3 בבוקר) לטיראנה. אמנם עברנו בעיר הבירה כבר פעמיים, אולם לא ממש ביקרנו בה, והיה נראה כאילו שווה להקדיש לאזור יומיים. אמנם, רוב הביקורות ששמענו על המקום היו ביקורות די שליליות (בעיקר אלכס…) אולם הייתי חדור אופטימיות. אין עיר בירה שאין בה מה לחוות.

האלבנים הם עם חמוד מאוד. אין ספק בזה בכלל. בעשרה ימים האחרונים למדנו להתאהב בנחמדות ובהכנסת האורחים שלהם. אולם לעיתים, הם לא נראים עם חכם במיוחד לצערי (וגם לא נמרץ/חרוץ).
הגענו לכיכר סקנדרברג (הכיכר המרכזית בעיר) ושם תפסנו נהג מונית שייקח אותנו לגסטהאוס. היה לנו שם וכתובת מדוייקת כמובן. הנהג התחיל לעשות סיבובים מסביב לכיכר ללא שום כיוון או ידיעה על מיקומו של הגסטהאוס. 3 וחצי בבוקר. קר. עייפים נורא ומותשים. התחלנו להתרגז. אז ירדנו ותפסנו מונית אחרת. גם הנהג ההוא מסיבה לא ברורה ממש לא ידע את הכיוון. הצעידה והחיפוש הרגלי נראה מאוד אטרקטיבי. למרות השעה. ותוך 200 מטר בדיוק הגענו למחוז חפצנו. לא ברור…

בבוקר, החלטנו שנוסעים לקרויה לאתר ארכיאולוגי נוסף מפורסם באלבניה.
לפני כן, הצטרף אלינו ישראלי אבוד שהוא הישראלי היחיד שפגשנו בכל אלבניה (וגם הוא הגיע מטעמי עבודה ולא טיול). השמש זורחת, סיור ב – 3 שווקים מקומיים חביבים בעיר ומחפשים אוטובוס לקרויה.
גם פה, הנחמדות האלבנית פשוט הדהימה אותנו. מדהים שאחרי 11 ימים, ואנחנו עדיין בשוק מהנחמדות האלבנית. אין ספק שמדובר בחוויה מתקנת אל מול הסינים הקקות.
מעניין היה לעשות ריאליטי בסגנון האח הגדול – לשים סינים ואלבנים בבית אחד, ולראות את האינטגרציה בין היאן והיאנג הללו.
בכל אופן, השמש כוסתה בעננים, והשמים התקדרו והפכו להיות שוב אפורים, כחולים שחורים. לצערי, התבדיתי ולא השארנו את הגשם בסרנדה, והחל מבול. תוך כדי המבול, התחלנו לחפש את תחנת האוטובוס לקרויה. והגשם ? רק מתחזק ומתחזק. לאט לאט נרטבים. מעילי הגשם עושים עבודה לא רעה לעת עתה. אבל רק לעת עתה. התיק מחוסה והגשם, ממשיך ומתחזק.
התייעצנו עם אלבני מקומי שהמתין לאוטובוס שלו לגבי מיקום תחנת האוטובוס שלנו. הציפייה שלי הייתה שפשוט נקבל הדרכה לכיוונים כלליים. אבל האלבני החליט שהוא פשוט מלווה אותנו עד לתחנה שלו. "מה פתאום ??" אמרתי לו. "אין צורך שתלווה אותנו, ובטח לא במבול המטורף הזה". אבל הבחור התעקש, טען שהכל בסדר והוא ייקח את האוטובוס שלו בתחנה אחרת, וליווה אותנו, שוב תוך כדי המבול, עד לתחנה שלו. פשוט לא להאמין עליהם !!
איך באותו עולם קיימים דפוסי אופי של הסינים מחד, ומאידך אנשים כמו האלבנים ? איך נוצר השוני הלא הגיוני הזה ? לא ברור לי…

השוק בטיראנה, אלבניה

השוק בטיראנה, אלבניה

אז מה זאת קוירה (Kruja) ?
קוירה נחשבת אחת הערים העות'מאניות היפות באלבניה. העיר הממוקמת בנקודה אסטרטגית חשובה מפורסמת בעיקר בשל מאבקו של סקנדרבג, הגיבור הלאומי האלבני מן המאה ה-15, אשר נלחם בעות'מאניים עשרות קרבות והגן על מערב אירופה מפניהם.
כמו בכל עיר עתיקה באלבניה, קיימת מצודה וזאת למעשה האטרקציה העיקרית פה.
הדרך למצודה עוברת בשוק פשפשים עותמני ישן בן כמה מאות שנים. השוק מהמם. מלא מזכרות, קשקושים ועתיקות. מדובר למעשה במלכודת התיירים הראשונה שנתקלנו בה באלבניה. וחתיכת מלכודת. מחירים אסטרונומיים על קשקושים שממילא אין לאף אחד מה לעשות איתם. מצד שני, זה גם המקום היחיד בו מצאנו מזכרות תיירותיות מאלבניה.

מהמצודה, בעקרון, נשקף נוף יפה על העיר שלמטה. היות וזכינו ביום גשם שנמשך 10 שעות, הדבר היחיד שראינו היו נהרות של מים זולגים מהשמיים.
על המצודה עצמה ממקומים שני מוזיאונים.
אחד – ממוקם בבית עתיק שמנסה לשחזר את אופי החיים בבתי הכפרים האלבנים של פעם. תכנון הבית, מבנה החדרים, בגדים וכדומה. מאוד אותנטי ומאוד מומלץ.
השני, היכל תהילה לגיבור הלאומי סקנדברג. מעבר לבניין יפה, מדובר במוזיאון די מיותר. אפילו האטרקציה המרכזית – קסדה וחרב של סקנדברג, הינה חארטה בארטה – מדובר בשחזור. המקור נמצא במוזיאון הלאומי של וינה.

בעיר התחתית, פסל ברזל גדול. בסגנון הפסלים הסטליניסטים הישנים. אותו ברזל. אותו גובה. אותו פאר. אולם לא מדובר בסטלין, לנין או בכל דיקטטור טיפוסי אחד, אלא בג'ורג' בוש. האלבנים פשוט מתים על אמריקה בכלל ועל ג'ורג' בוש בפרט (בשל העזרה הכלילית המרובה והמלחמה מול סרביה בקוסובו) לאחר ביקורו בקרויה לפני מספר שנים, דאגו להנציח אותו באמצעות הפסל המרשים. ולחשוב שרק 15 שנה לפני כן פיארו פסלים אחרים פחות מלהיבים את הרחובות….

המצודה בקרויה, אלבניה

המצודה בקרויה, אלבניה

בערב, עוד הספקנו לצאת.
בהתחלה – קונצרט פולקלור מקומי בית ההאופרה של טיראנה. כרטיס עולה 10 שקלים. שורה ראשונה. וקונצרט של מוזיקה אלבנית מסורתית המנוגנת על ידי עשרות נגנים ונרקדת על ידי עשרות רקדנים. שווה כל לק ! או שקל. למה בארץ המופעים האלה כל כך יקרים ראבק ?

בהמשך, דייט אחרון בבאר המפורסם והגבוהה ביותר בעיר – SkyBar. אז אמנם ניתן לחשוב כי מדובר בגורד שחקים מטורף עם בר על הגג שבשחקים, אולם מדובר בסך הכל בית מלון, בקומה 12 קומות, שעל הגג שלו יש באר מסתובב. נכון להיום (עוד חצי שנה זה ישתנה) מדובר באחד הבניינים הגבוהים ביותר בטיראנה עם נוף פנורמי ממש יפה. תכלס, כל עיר נראית טוב מלמעלה, אפילו טיראנה.

תכלס, עד היום, עוד לא ממש טיילנו בטיראנה. ביום האחרון תיאמתי עוד מהארץ עם אלבני דובר אנגלית סיור במקומות המרכזיים של העיר.
כרגיל, פגשנו אלבני מקסים ! דובר אנגלית ממש טובה, נחמד, עונה לשאלות החופרות שלי. גם הוא כמובן, ברח לפני שנים מאלבניה לדטרויט. עבד שם כמה שנים, וכמו רבים אחרים, חזר לאלבניה לתמוך במשפחה שלו. אין על האלבניים !

אז מה ראינו בטיראנה ?
אין הרבה מה לראות בעיר. המרכז מאוד קטן, ותוך שעתיים וחצי ניתן להספיק הכל. בכיכר המרכזית של העיר הקרויה על שמו של סקנדברג ומדרגות התאטרון הלאומי.
ביקור במסגד (העתיק) היחיד שנשאר בטיראנה (הרודן הוג'ה, במסגרת היותו קומוניסט ובשל איסור הפולחן, הרס את רוב המסגדים והכנסיות בטיראנה), בית הפרלמנט, רחוב ג'ורג' בוש, (שוב, הערצה ללא גבולות לארה"ב), מחסן צדדי ובו שומרים חלק מפסלי הדיקטטורים הקומוניסטים מהעבר (סטלין, לנין ושאר מרעין בישין. הפסלים אמנם נגישים אך מכוסים !!) בית האופרה וכמובן מרכז הכיכר (מרכז העיר) בו היה מוצב פעם פעם פסלו של הרודן חוג'ה, שהיה נגוע בלא מעט פולחן אישיות. במקום הפסל המקורי, הציבו הלאומנים החדשים את פסלו של גיבורם סקנדרבג (Skanderbeg), הלוחם העשוי ללא חת, שהדף את העות'מנים.

פסלי העבר, טיראנה, אלבניה

פסלי העבר, טיראנה, אלבניה

כמו הרבה עמים, גם האלבנים "המציאו" לעצמם גיבורים. גם אם הגיבורים לא ממש היו שלהם, או שמא הם לא היו מש גיבורים.
אבל כל תרבות צריכה גיבור כלשהו. מיתוסים להתרפק עליהם. והאלבנים לא שונים מאף תרבות אחרת.
אז לאלבנים יש 2 כאלה :
1. אמא תרזה (שבכלל נולדה במקדוניה, ורק אבא שלא במקור אם משקודר)
2. סקנדנברג (שנלחם בטורקים, וזכה בעצמאות אלבניה למשך 20 שנה לפני 400 (!) שנה).

אז כמה מילים לגבי אמא תרזה.
אמא תרזה, כלת פרס נובל לשלום, משמשת כמושא גאווה לאומי. האם, שנודעה בעולם כולו כמופת לחמלה, נולדה למשפחה אלבנית (משקודר) בעיר המקדונית סקופיה ודיוקנה מופיע במקומות רבים בכל רחבי המדינה.
את רוב ימי חייה בילתה בפעילות צדקה, ובעיקר בכלכותה בהודו.
האלבנים, עוסקים רבות בהנצחתה. בפסלים ברחובות, בכנסיות ובאתרים הציבוריים השונים. אפילו נמל התעופה הרשמי של אלבניה קרוי על שמה.

וגם כמה מילים לגבי סקנדרבג.
גיירגי קסטריוטי ידוע יותר כסְקַנְדֶרְבֶּג, הוא הדמות המפורסמת בהיסטוריה של אלבניה. ידוע גם כ"דרקון של אלבניה" ו נחשב לגיבור הלאומי של המדינה. כל ילד אלבני יודע מה הוא הגיבור וגם קצת על ההיסטוריה שלו. סקנדרבג זכור בשל מאבקו באימפריה העות'מאנית. בתחילת דרכו לחם סקנדרבג בשירות האימפריה העות'מאנית (תוך כדי שרכש את השכלתו הצבאית בצבא הטורקי), אך לאחר זמן מה החליף צדדים ונלחם באימפריה עד מותו.
כינויו, סקנדרבג, הוא עיוות של הכינוי הטורקי "Arnavutlu İskender Bey". התואר "Arnavutlu" משמעו "האלבני". המונח ביי הטורקי מציין מנהיג של שבט, אדון של עמו או אחוזתו; והשם "אסקנדר" הוא הגרסה הטורקית לשם אלכסנדר. הכינוי ניתן לו על ידי הטורקים בשל ניצחונותיו הרבים, שדימו אותו לאלכסנדר מוקדון.
מאבקיו של סקנדרבג במרד נגד האימפריה העות'מאנית הסתיימו בתקופת עצמאות קצרה לאלבניה בין שנת 1443 ל-1478. בזכות אותו מרד ותקופת העצמאות הקצרה של אלבניה, סקנדרבג הפך להיות מיתוס באלבניה.
גם דגל אלבניה, עוצב בזכותו של סקנדברג. דגל אלבניה הוא אדום ובמרכזו מופיע עיט דו-ראשי בצבע שחור. הדגל מבוסס על החותם של סקנדרבג.

סקנדנברג, טיראנה, אלבניה

סקנדנברג, טיראנה, אלבניה

טיראנה היא עיר מאוד צבעונית. ראיתי כבר לא מעט ערים צבעוניות בעולם. במיוחד בדרום ומרכז אמריקה. למשל סאן קריסטובל המקסיקנית. כל הבתים מקרינים צהוב עז, אדום כשני וגוונים נוספים חדים.
גם הבתים בטיראנה צבועים. עם זאת, מדובר בצבעי טמבור טיפוסיים. נראה כאילו גלוני ענק של צבע נשפכו על הבניינים ללא כל אלמנט תרבותי או היסטוריה כלשהו. בדיעבד, הסתבר כי מדובר בתרומה ענקית של ממשלת גרמניה של צבעים (!!). במסגרת הנסיונות של אלבניה, להפוך את טיראנה לעיר קצת יותר צבעונית שמחה ומתנכרת לאפרוריות ההיסטורית שלה, אלבניה קיבלה טונות רבות של צבעים, ופשוט שפכה אותם על הבית.
במבט ראשון זה נראה הזוי, אבל כנראה שעם הזמן מתרגלים למטריצת הגוונים ההזויה, ואולי אפילו אפשר למצוא בה חן כלשהו.

ניכר שיש בטיראנה סוג של תנופת פיתוח. הרבה מאוד בניינים חדשים נבנים, ואפילו מספר מגדלים גבוהים מאוד (יחסית לבנייה בעיר). מסגדים חדשים מסותתים (עם כספים מהמפרץ הפרסי), וגם כנסיות (עם כספים מהותיקן).

רחוב ג'ורג' בוש, טיראנה, אלבניה

רחוב ג'ורג' בוש, טיראנה, אלבניה

 

בונקר במרכז טיראנה, אלבניה

בונקר במרכז טיראנה, אלבניה

 

שאריות מחומת ברלין, טיראנה, אלבניה

שאריות מחומת ברלין, טיראנה, אלבניה

אתר נוסף שניתן לבקר או הוא הפירמידה. מדובר במבנה מכוער, מוזנח וחצי מתמוטט שהיה אמור להיות היכל זכרון, מוזיאון ובאופן כללי – קשקוש כלשהו על מנת לפאר ולרומם את זכרונו ומורשתו של הדיקטטור הגדול הוג'ה. המבנה עוצב על ידי הבת שלו. עם זאת, מאז שהקומוניזם הלך פאקקט במדינה, המבנה מתפורר לו לאט, ללא כל קבלת החלטה ממשית לגבי ייעודו העתידי. כרגע, הוא מזכיר בעיקר בעלבונו את התקופה החשוכה שבגינה אלבניה נשארה תקועה בזמן וביקור בה הינו כמסע במכונת הזמן.

הפירמידה בטיראנה, אלבניה

הפירמידה בטיראנה, אלבניה

ממול לפרמידה, אנדרטה שהוקמה בתחילת המילניום – פעמון השלום. אנדרטה שבאה לציין פתיחה של מילניום חדש, טוב יותר ומלא תקווה לאלבניה.
מדובר בפעמון שנוצר מהתכה של אלפי כדורים שנורו ברחובות אלבניה במהלך מלחמת האזרחים של שנות התשעים שכמעט והייתה פה.
בשנות התשעים החל להיות נפוץ במדינה "משחק הפירמידה" שסחף את התושבים בהבטחות להתעשרות מהירה. המשחק התברר כתרמית רחבת היקף ובתחילת 1997 התמוטטות מזימת הפירמידה הביאה חורבן כלכלי על המדינה, לאחר שאזרחים רבים הפסידו כל חסכונותיהם. באלבניה השתרר, עקב כך, מצב של כאוס – מרכזי הערים הפכו לאזור של ירי פראי באוויר, ואזרחים תמימים רבים קיפחו בשל כך את חייהם. הממשלה הודחה והמפלגה הסוציאליסטית (לשעבר הקומוניסטית) עלתה לשלטון.

שיטוטים אחרונים. עוברים לצד הווילה של הוג'ה הדיקטטור במרכז העיר. גם היא סגורה ומסוגרת. אין יוצא ואין בא. מתיישנת ומתפוררת לאיטה. עשרים שנה ועדיין לא התקבלה ההחלטה מה עושים עם המקום. דחיינות.
ופתאום – חנות עם כיתוב בעברית. "צורף". גם פה נותרו יהודים !! (למרות שבית חב"ד אין פה… נראה כאילו מדובר באחת המדינות היחידות בעולם ללא בית חב"ד אחד לרפואה…)

אז כמה מילים לגבי יהדות אלבניה.
הקהילה היהודית הוקמה בשנת 1930, כאשר מספר עשרות של יהודים היגרו למדינה ממדינות שונות באזור הבלקן. בשנות ה-40 הגיעו אליה יהודים מיוון ,מקדוניה, קרואטיה ויוגוסלביה בעקבות הכיבוש הנאצי. במלחמת העולם השנייה נכבשה המדינה על ידי האיטלקים.
לאחר השואה נשארו באלבניה כ-400 יהודים אשר לא הורשו לצאת מהמדינה (כמו גם האלבנים עצמם). בשנת 1991 עלו כל יהודי המדינה למדינת ישראל, כ – 500 יהודים. העולים פוזרו בשני מוקדים עיקריים, כרמיאל ואשדוד.
בחנוכה תשע"א (דצמבר 2010) חודשה הקהילה היהודית של אלבניה. הקהילה המונה כ-200 איש חנכה בית הכנסת ומרכז קהילתי. במעמד הראשון לציון הרב הראשי לישראל הרב שלמה משה עמאר, הוכתר הרב יואל קפלן לכהן כרבה הראשי של אלבניה.‏
והחנות ?
מדובר בצורף (שהוא גם עורך דין), שנולד וחונך באלבניה. עם משפחה. ילדים אלבנים יהודים. הוא מגדיר את עצמו "כמאעכר" מקומי. מקורב לשלטון, מעורבב כל הקהילה היהודית ובין לבין מוכר טבעות ותכשיטים. ברגע שאמרנו שאנחנו מישראל, הרצון שלו להתגאות בפעילות היהודית המקומית, בעשייה, בהיסטוריה, בליל הסדר כהילכתו שהתקיים פה אך לפני שבועיים. מרגש ויפה.

צורף בטיראנה, אלבניה

צורף בטיראנה, אלבניה

וזהו !!!
כמה שעות אחרונות. בירה טיראנה מקומית אחרונה. מוסקה אחרונה. משחק באולינג. קרני שמש אחרונות של טיראנה, וחוזרים לטירוף הרגיל והשגרתי בארץ 🙁

מוסקה אחרונה בטיראנה, אלבניה

מוסקה אחרונה בטיראנה, אלבניה


פוסט הבא – סיכום מדיני


29 באפריל 2014

סרנדה וקסמיל, 24.04.2014 – 25.04.2014


פוסט קודם – עמק טת



זהו ! אחרי כמעט שבוע באלבניה סיימנו עם הצפון ! (בעיקר לשמחתה של אישתי…). סיימנו עם ההרים, עם השלג, עם הקור, עם הכפרים היפים והזמן לנסיעה לדרום אלבניה הגיע. הרעיון המקורי היה – טראק בצפון ואז נופש קטן בדרום.
אז התחלנו עם הנסיעה הארוכה הארוכה מהכפר בוגה עם התייר/חייל דרדלה האמריקאי והרכב השכור שלו עד לטיראנה. משם, אוטובוס ונסיעה ארוכה ארוכה עד כמעט לגבול יוון. 20 קילומטר מיוון עד לעיר סרדנה.
על פי ההמלצות שמצאנו, תכננו להמשיך דרומה עוד קצת עד לעיירת החוף קסמיל, אולם הגענו בשעת ערב מאוחרת ותחבורה ציבורית כבר לא ממש הייתה קיימת (בכל זאת, כבר הבנו שאנחנו לא ממש בעונה), אז מצאנו את עצמנו בגסטהאוס מוצי'לירי חביב ביותר במרכז העיר.
גם פה, הנחמדות האלבנית פשוט הדהימה אותנו.
לא היה לנו ממש מושג לאן ללכת, לאן לנסוע, איפה לישון וכבר אוטוטו מחשיך. בעסה 🙁
אז נהג מונית מקומי, עם 4 וחצי מילים באנגלית הסביר לנו שהוא מתקשר למישהו. והבחור התקשר לבעל הוסטל מקומי דובר אנגלית שוטפת שתוך 2 דקות וחצי הגיע אלינו והסביר לנו איפה אפשר לישון, שאין אוטובוסים ושאנחנו כמובן מוזמנים.
אז ברור, תכלס מדובר פה בעסק, אבל באפילו בעניין הזה – הם נחמדים, לא דוחפים אותך לקיר ונותנים את החופש שלך.

בכל אופן, התכנון הראשוני שלנו היה להמשיך בבוקר לעיירה קסמיל, שעל פי התמונות וההמלצות נראה כמו גן עדן קטן. לעומת זאת, התכנון של רוחות השמיים היו אחר לגמרי.
מאמצע הלילה – מבול אינסופי. מים, עוד מים ועוד מים. בתל אביב באותה שעה – שרב. 32 מעלות. איפה השמש בתל אביב ואיפה השמש שלנו ראבק.
בכל טיול תמיד אצלי זה ככה. לפחות יום גשם אחד שמכניס לנוהל של להישאר ספונים בחדר, לטייל בין מסעדות ולאכול המון, וכמובן – לדגור על הספר שסחבתי איתי מהארץ. גם כיף. איפה בארץ יש לי הזדמנות לסיים ספר ביום ברציפות ?

בין ממטר לממטר, ביקרנו באתר התיירות העיקרי (והיחיד) שיש לעיר להציע – שאריות בית הכנסת היהודי.
בשנות ה-80 חשפו ארכיאולוגיים כנסייה ביזנטית מהמאה החמישית לספירה במרכז העיר בכנסייה נמצאו מרבדי פסיפס רבים. לאחר שנים נמצא פסיפס באחד החדרים הצדדיים של המבנה סמל יהודי מובהק – מנורה בת שבעה קנים. בעקבות כך, נשלחה משלחת מחקר ישראלית לעונת חפירות בסרנדה. המשלחה גילתה סימנים לנוכחות יהודית גם באולם המרכזי של הכנסייה, ולא רק בחדר הצדדי. בפסיפס במרכז האולם, הבנוי כבזיליקה – מבנה ארוך שבמרכזו שתי שורות עמודים התומכות בתקרה מקומרת – נמצא תיאור של מבנה דמוי ארון קודש. עיטורים מסוג זה אופייניים מאוד לבתי כנסת בישראל. הם נמצאו בבתי כנסת עתיקים בטבריה, סוסיא, בית שאן ועוד.
בקיצור – גם שם בנינו בית כנסת.
היום, שאריות המבנה פתוח לציבור. עם זאת רצפת הפסיפס המפורסמת מכוסה עפר על מנת לשמר אותה. במקום רצפת הזכוכית מציגים במקום חתיכת קנווס מדובלל עם תמונה של הרצפה. פתרון קצת הזוי לטעמי…

בית הכנסת, סרנדה, אלבניה

בית הכנסת, סרנדה, אלבניה

ביום השני, השמש חייכה אלינו.
אז נסענו לביקור בעיר בוטרינט (Butrint) שהיא עיר עתיקה ואתר ארכאולוגי בדרום אלבניה. המקום היה מיושב מאז התקופה הפרהיסטורית והיה עיר יוונית, רומית ומושב בישוף עד שנזנח. ב-1992 הכריז ארגון אונסק"ו על המקום כאתר מורשת עולמית.
בוטרינט יושבת על גבעה מיוערת על חצי אי קטן שצורתו כשל עיגול בקוטר של חצי קילומטר, ומשקיפה אל תעלת ויוארי. תעלה זו שאורכה כ-5 ק"מ, מובילה ממצר קורפו החוצץ בין האי היווני קורפו לבין קו החוף של אפירוס, ומסתיימת בלגונה קטנה המכונה "אגם בוטרינט". השרידי הארכיאולוגים של העיר בוטרינט שוכנים על חופה הצפוני של התעלה ומוקפים על ידה מכל הכיוונים.

בוטרינט, סרנדה, אלבניה

בוטרינט, סרנדה, אלבניה

בהמשך, הגענו לכמה שעות של שמש וחוף בעיירת החוף קסמיל.
איזה מהמם פה !!
צבע מים קאריבי ! המוני גוונים של כחול וירוק ! בהיר וכהה. משחקים שם צבע. חול לבן לבן. והכפר – עזה. מאות בניינים בצבעי שיט שונים, חצי בנויים, חצי ריקים. קוביות קוביות. עמודי בטון מזויין. הרוב, סחלה אחד גדול. שכונה. אבל הים יפה יפה. והשילוב – מרתק. פשוט שילוב הזוי ומקסים. אז אמנם, המים קרים מידי, אבל אנחנו התיירים היחידים וכל השקט והיופי הזה – כולו שלנו. אמנם לזמן קטן (עד ששוב העננים מכסים את השמיים), אבל זמן קטן ואיכותי.

סרנדה, אלבניה

סרנדה, אלבניה

וזהו. השמש שוקעת. חוזרים לסרדנה. מכירים עוד תיירים תרמילאים. אוסטרליה. סקוטלנד. שבדיה. ממש חווית BACKPACKER היסטורית כמו זאת שהייתה לפני עשר שנים. ארוחה אחרונה, ונסיעת לילה ארוכה לטיראנה.


פוסט הבא – טיראנה וקרויה



© 2026 שמעון שובל (בניסטי). כל הזכויות שמורות.