ארכיון פוסטים על פי כותב הפוסט
2 בינואר 2006

סנטיאגו 31.12-02.01 (Santiago De Chile)


פוסט קודם – קלאמה


בערב התחלנו במסע לסנטיאגו. אוטובוס של 20 שעות. חצינו יותר משליש צי'לה בלילה אחד. אוטובוס מפנק ברמות. נוח וכיפי, רק בלי אויר. אין חלונות. אין מזגן. אין פתחי אוורור אפשריים. אבל עם שירותים ו – 40 איש שמשתמשים בו במשך 20 שעות. שילוב מנצח. חשבתי שאני מת. חנק נוראי.
הצלחנו להגיע לסנטיאגו 9 שעות לפני סילבסטר. תכנון למופת. ביצוע למופת. ממש מסביב לדרום אמריקה ב – 80 שעות בגרסה המחודשת. התמקמנו לנו במלון של אוסטרלים (כיפי מאוד העם הזה), ישנו קצת, נר שביעי של חנוכה, קצת שתייה זולה לרימום מצב הרוח, ו – למסיבה. העניין הוא שאין אף מסיבה לפני 1 בלילה. מה ??? מה הקטע ??? לא נשיקה ולא נעליים, לא צ'ליאנית ולא סנדלים. בעסה !
בדרך נאספנו לאיזו מסיבת ברביקיו של תיירים מדנמרק, הולנד ואנגליה. התנחלנו שם ושבענו היטב מהמנגל הפתאומי שנפל עלינו לטובה, והמשכנו לאיזה דיסקוטק אחר שנזכר להיפתח. תאמת – מעפן. האנשים, המוזיקה. הכל. בתכלס ? לא מפתיע בכלל. סילבסטר. זה תמיד תמיד ככה. מבאס. חוץ מרוב המסיבות של החברים של שחר. מזל שיש אותם.
בכל אופן, שנה טובה !!!

אז בכל אופן, לגבי סנטיאגו. עיר הבירה של צ'ילה. בטח כל מטייל במדינה עובר בה בצורה כזאת או אחרת. בול במרכז צ'ילה. 4.5 מליון תושבים. מישורית להחריד, עם נהר מזוהם במרכזה ובתולה מכונפת מעליה. עד עכשיו, העיר הכי יפה בדרום אמריקה. פשוט יפה. כרכות, בניינים עתיקים, מדשאות, מזרקות, חנויות. מערבי כל כך. מתקדם כל כך. פשוט אירופה. לעיתים, קשה להבין בהבדל. ממש.

אחרי המסיבה, עברנו מלון. יותר זול. אין מה לעשות. צריך להתחיל להתכלב.
פוגשים עוד ישראלים. לא מעט בכלל. שיא העונה פה בדרום דרום אמריקה. שיא הקיץ. ח-ם ! חם פה ! תחילת ינואר וחם !!
בילינו בהכנת ארוחת צהריים של ספגטי לעצמנו.

בערב – נר שמיני של חנוכה. הפעם, הפקנו לקחים מלה פז. לא סומכים יותר על האינטרנט. כנראה שאלוהים, והפרטים הקטנים של כתובת, לא נמצא שם.
תיאמנו עם הרב הראשי לסנטיאגו והגענו (אביגיל, איתי ואני) אליו בערב לביתו להדלקת נרות. עם החנוכיה שלנו, כמובן. אלא מה ?? גאים ! מסתבר שחיים בסנטיאגו 10,000 יהודים. הרבה הרבה יורדים מהארץ.
מתעניינים פתאום. "איך בארץ", "איפה אתה גר", "עדיין יש שם את המאפייה ההיא". אפילו פגשתי אחד מבאר שבע. מרוקאי כמובן. 14 אחים. ירד לפני 26 שנה לצי'לה וחי כאן מצויין. הביא איתו עוד 2 אחים.
בכלל, כל היהודים שפגשנו כאן חיים טוב. בפרברים העשירים של סנטיאגו. בברלי הילס 90210. וילות. רכבים מפוארים. עם חנוכיות חב"ד על הגג.
לרב הראשי יש בריכה בבית. בריכה ! מלאה במים וכיפות. לא מנקים אותה. חבל.
הוא אפילו לקח אותנו לתפילת ערבית (כשאביגיל הכינה לנו סלט). טוב שאיתי ואני הגענו, היות ולא היה להם מניין. מאז הבר מצווה לא הייתי בבית כנסת. משעשע מאוד. היינו צריכים להסתכל אצל אחרים לראות באיזו עמוד אנחנו. פדיחות.
בשורה התחתונה – הייתה אצלו פיצה טעימה, אבל לא היו סופגניות !!! איזו אכזבה !

ביום השני – יום סיור. מסלול של הלונלי פלנט. סה"כ אין הרבה מה לעשות בעיר. רק לשוטט ברחובות ולא לקנות כלום.
קריאת ספר (בנוהל) בכיכר הנשק, שוק מרכזי, בנייני תרבות, טיול במטרו, שתי כנסיות, בית הנשיא, עוד כמה כיכרות יפות וקניית כרטיסים לנסיעה לפוקון. עוד 12 שעות דרומה.
סה"כ עיר מערבית מאוד, יפה מאוד, מטופחת כהלכה. קצר ולעניין.

כיכר PLAZA DE ARMAS

כיכר PLAZA DE ARMAS

 

 נר שביעי והכנות למסיבה

נר שביעי והכנות למסיבה

 


פוסט הבא – פוקון


 

30 בדצמבר 2005

קלאמה 30.12-31.12 (Calame)


פוסט קודם – המעבר לצ'ילה


חצינו את הגבול עם בוליביה והגענו לאחר שעה וחצי לעיירה בשם סן פדרו דה אטקמה. עיירה קטנה שבה נציגות של משרד ההגירה הצי'לאני. נפרדנו שם מדניאל, עמרי וניר שעלו על אוטובוס מיידי לארגנטינה, ואנחנו המשכנו לביקורת הדרכונים.
לצ'ילה אסור להכניס שום דבר אורגני (כאילו מה ? אתם בגלאפוס??), ונאצלנו להוכיח, כולל פתיחה של המוצ'ילות שלנו, שאנחנו נקיים.
היינו עדים לכך שפקיד הגירה חתך פרחים לבחור שהביא פרחים מבוליבה, על מנת לבדוק שאין שם קצת קוקה קולה מוצקה, מהימים שהיא עוד הכילה קורטוב של קוקאין.

הגענו לחברות אוטובוסים בתקווה שנצליח לקנות כרטיסים לסנטיאגו, בירת צ'ילה כבר במיידי.
התכנון המדוקדק שלי עוד בקוסקו היה כזה – מגיעים לבוליביה, תוך 3 ימים מתחילים את הסלאר, מסיימים בצי'לה, וטסים מהר מהר לסנטיגו על מנת לחגוג שם את סילבסטר ולזכות בנשיקה מצי'לאנית חמודה. עד עכשיו, הכל הצליח. לא בזבזנו ימים מיותרים, שלא היו לנו,לא בלה פז ולא באיוני.
מה הסיכוי שהמזל ימשיך לשחק לנו ?
אז הוא לא. לא השגנו כרטיסים, היות וכנראה כל התיירים בצפון שועטים לבירה לחגיגות, על כן לקחנו אוטובוס לעיר גדולה יותר בשם קלאמה (CALAME), בתקווה ששם יפול הפור לטובתו.
הגענו, ואביגיל ואנוכי, נטשנו את ניר ואיתי, ששמרו על התיקים, והתחלנו בריצה לעבר סוכנויות האוטובוסים בתקווה שנצליח להקדים את שאר התיירים שלא השיגו כרטיסים אף הם.
לדאבוננו הסתבר שאין מקום באף חברה עד עוד 4 ימים !! 4 !! ואנחנו בהחלט בעיר חור בצי'לה. לא רוצה להיות כאן. ממש לא. המשכנו להתחנן לפקידים השונים – אבל נאדה.
בסוף, רגע לפני שהייאוש השתלט, והדמעות של אביגיל לנשור, שוב שיחק לנו מזלנו, ומצאנו 4 כרטיסים מבוטלים בחברה מצויינת. בדיוק – 4, ובדיוק בשבילנו. מהודקים יפה יפה מתחת לדלפק. כאילו רק המתינו ככה בצד שנבוא ונקטוף כפרי בשל. איזה מזל יש לנו פה. אמה מה, הכרטיסים ליום למחרת.

בילינו לילה ויום בעיר (שאגב נחשבת לעיר הצחיחה ביותר בעולם. מעולם לא ירד בה גשם. מעניין איך הם בדיוק בדקו את זה). שום דבר מיוחד אין שם וגם לא עשינו שם.
מדרחוב יפה, נסיונות נפל כושלים רבים למשוך כסף באמצעות כרטיסי אשראי עד שהבנו שאנחנו בשוק טוטאלי ואנחנו לא יודעים לקרוא אנגלית, כמה כרכות, קריאת ספר בכיכר המרכזית, וסה"כ התלהבות ראשונית מעיר מערבית.


פוסט הבא – סנטיאגו


 

30 בדצמבר 2005

המעבר לצ'ילה או בעצם – הלם תרבות


פוסט קודם – פתיחה


טוב. אז בהמשך ישיר לדף על בוליביה, היום השלישי של הטארק בסלאר התחלק לשני חלקים.
בצהריים עברנו את הגבול לצ'ילה. גם מעבר הגבול הזה היה פשוט וחלק כחיתוך חמאה בשלהי יום קיצי. הלוואי וכולם יהיו כאלה.
לפתע פתאום הרגשנו בחוץ לארץ. חוץ לארץ תרבותי. מה הכוונה ?
בבוליביה אין כבישים. כלומר, בערים ובעיירות יש. אבל- זהו. כאן זה נגמר. בטח לא בסלאר או במדבריות העצומים בגודלם ובמרחבם הנטושים שסביבו. עברנו את הגבול לצי'לה ופתאום – הפתעה. אבל לא רק אחת – הרבה ובכמויות.
מראות שלא רואים. מראות שכבר הספקנו לשכוח. מראות שצריך להתרגל אליהם שוב.
תמרורים. מה זה ? גדרות בטחון בצידי הכביש ?? מה זאת ההמצאה המוזרה הזאת ?

בטיולנו עד כה התחלנו מאקוודור, יחסית מתקדמת, יחסית (!) ומרגע לרגע הדרדרנו למדינה נחשלת יותר יותר. מסוכנת יותר ויותר. ענייה יותר ויותר. איכות חיים נמוכה יותר. רמת חיים נמוכה יותר. ולפתע – קיבלנו הלם. הלם תרבותי, אבל הפוך. צי'לה ? האמנם ? היא בדרום אמריקה ? נראה כאילו היא הייתה אמורה להיות יותר בכיוון של צפון אמריקה….
מחלפים רב נתיביים, תמרורים, רמזורים. רמזורים להולכי רגל !! צריך פתאום לעמוד בכביש ולא להתפרץ אליו. איך אפשר עכשיו לאחר 10 שבועות ??
לעמוד על המקח ? עושים את זה פה ? לא ברור…
נהגי אוטובוס שלא נראים כאילו ברחו ממעצר מינהלי יומי באבו כביר. לבושים עם חולצות מכופתרות, עניבות.
אוטבוסים איכותיים. נוחים, רחבים. הלוואי ואצלנו בארץ זה היה ברמה כזאת. אפילו לא ברמה הזאת. שמינית רמה.
רכבים פרטיים בלי סוף. ואיכותיים. מזנן. חלונות חשמל. גג נפתח. אמריקיים. יפניים. ארופאיים. יש חניות פתאם שצריך לבנות. בנייני חניונים. בטח יש גם בעיות חנייה ! כמו בארץ.
אין שווקים כמעט. אין קבצנים המתגוררים ברחוב. אין צ'ולות. אין כמעט זוהמה.
יש מזגנים בחנויות. מזגן !!! קניונים. סופרים ענקיים. סוג של קו-אופ ענקיים. אמריקה !
אנטנות סלולריות !! שיא קידמה הטכנולוגיה.
בעצם. לא. דאורדורנטים !!! המקומיים מריחים פה טוב !! זה שיא הקידמה. שוב, כמו באמריקה !!! החלום האמריקאי !
גם ניראים שונה. המון אשכנזים. לבנים כאלה. חליפות. נעליי עור. אין יותר סנדלים מכוערים שבכל דר"א הולכים איתם. מטופחים פה. אפילו הזקנים. בסנטיאגו יש מטרו !!!
אולי פחות גנבים ? האמנם ?

מה שכן ביחס ישיר, אנחנו נפגעים פה.
דבר ראשון – והכי חשוב כמובן – אין אינטרנט. יש, אבל הרבה הרבה פחות. כולם כל כך עשירים פה – לכולם יש מחשבים ואינטרנט בבית. אז לא צריך כל כך הרבה אינטרנט קפה. חבל מאוד !!! חבל מאוד !!! במיוחד בשבילי. עוד אאלץ בטעות לרשום יומן בכתב יד. חס וחלילה.
יש המון רכבים פרטיים. מצד שני, כמו בארץ – זה דופק את כל עניין המוניות. יקרות יותר. נדירות יותר. בעייתיות יותר. בעסה.
דבר שני, צריך לממן את הכל. ויקר פה. יקר פה מאוד. אם מצדו האחד של המתרס, בבוליביה שעת אינטרנט יכלה לעלות לנו קצת יותר משקל, אז מצידו השני – בצי'לה יש הרבה מאוד מקומות (לפחות בצפון) ששעה מגיע לכ- 10 שקלים.
לילה אחד בצ'ילה עולה כמו 3 לילות בבוליביה או בפרו. וככה גם שאר הדברים. רע מאוד למטייל המוצ'ילר הממוצע.
האוהל שלי הולך להתבלות מהר מאוד. או הארנק שלי. בעדיפות לראשון.

בכל אופן, לאחר ההקדמה הארוכה מנשוא שלעיל לסיפור המעשה.


פוסט הבא – קלאמה


 

26 בדצמבר 2005

איוני 26.12-29.12 (Uyuni)


פוסט קודם – לה פז


לקחנו את אוטובוס הלילה לאיוני. העיירה שממנה יוצאים לתורים במדבר המלח הגדול בעולם – SALAR DE UYUNI. איוני זה עיירה של כלום.
כמה רחובות סביב כלום אחד גדול. לא. בעצם כלום אחד עצום בגודלו. באמת שיש להם מזל שיש להם את הסאלר, אחרת הם היו משעממים את עצמם למוות, ואין ספק שהיו עוברים את שוויץ בממוצע ההתאבדויות עקב שעמום נפשי כרוני.
לאחר השלמת כמה שעות שינה, עשינו סיור סוכניות טיולים, וסגרנו על דיל לתור לסלאר. 3 ימים טראק עם גי'פים, ובצהרי היום השלישי חיתוך לצי'לה. נשמע אחלה.
העניין הוא שלא סגרנו מועד מדוייק לסיור, היות והמתנו ל – 3 חברים של ניר (עמרי, ניר ודניאל). אני רק ידעתי, שממש, אבל ממש לא בא לי לבזבז עוד יום בעיירה שכוחת האל איוני.
מה שכן, אפילו בחור הזה נוכחותנו הישראלית הכובשת נראית לעין. המון שלטים בעברית, המלצות של ישראלים על סוכנויות, מסעדות ושאר מרעין בישין. אפילו מסעדה עם מוזיקה בגוון יווני איכותי מההופעה של יהודה פוליקר בקיסריה ושל שלמה ארצי הכמעט הכי ישראלי שיש.
גם אנחנו תרמנו את חלקנו, בכך שהראינו לגויים ולגרים את אופיו של חג החנוכה. אביגיל ואנוכי בנינו חנוכיה וחגגנו את נר שני של חנוכה במסעדה. ברכות, מעוז צור ושאר סביבונים. המון תשומת לב משכנו. אנחנו והמנהגים הפגאנים שלנו. טוב שלא גרמנו למהומות על רקע דתי בעיירה המנומנמת.
בכלל, מאוד משעשע איך כולם מתייהדים כאשר נמצאים בחו"ל. כל הכופרים, האפיקורסים וחבריהם מפגינים פתאום שליטה מרשימה ברזי החגים. בברכות. בשירים. פתאום בכל מוצ'ילר טיפוסי מסתתר לו חזן פנימי שרק משתוקק לפרוץ לו החוצה.

בבוקרו של יום שלישי דפיקות חזקות וצעקות על הדלת. נו, אופייני לישראלים. רעש וצלצולים. החברים באו.
מהר מהר, בחטף, התעוררנו בהתחלנו בבלאגן של הבוקר.
אריזה, מקלחת, שירותים, כביסה, חתימות במשרד ההגירה הבוליביאני וכמובן – משלוח השטויות שקנינו בלה פז, לאו דווקא בסדר חשיבות הזה.
אז לאחר 3 שעות מטורפות של ריצות, בעיות ובלאגן סיימנו והיינו מוכנים להתחיל את הטראק לסלאר. ג'יפ של 7 ישראלים ועוד ג'יפ של תיירים.

אבל כמובן, שגם החלק הזה בטיול הדרום אמריקאי מתחלק לשני חלקים. טוב ורע.
נתחיל מהטוב.
הסלאר (SAL בספרדית זה מלח) הינו מדבר המלח הגדול בעולם, 12 אלף קמ"ר, 120 מטרים עומקו, גובהו כ- 3650 מטר מעל פני הים וכולו מלח בישול. שטחים עצומים עצומים, מאופק אחד עד לאופק השני והכל – מישור מלח אחד ענקי.
מדובר בסיפור הרגיל והידוע. הסלאר היה פעם ימה רדודה של מים, אשר התאדה ונותרו משקעי מלח.
העניין הוא שמדבר המלח שלהם שמור די יופי. להם אין את מפעלי ים הסלאר אשר כורים את המלח אט אט והורסים אותו מהר מהר. מקסימום יש כמה חאפרים בוליביאנים אשר חופרים עם מעדר את המלח וגונבים קצת על מנת לעשות לביתם. שיהיה.

הסלאר – מדהים. חבל על הזמן. קחו את התמונות המצועצעות, הרגילות שכולם תמיד עושים ("וואי…איזה קטע…אני מחזיק את חבר שלי בידיים….איזה מגניב…") ותשלשו את זה. המקום מדהים. מאינוספיות אחת של מלח עד לאינסופיות שנייה. לבד, אפשר לאבד שם בקלות את הדרך ואת הדעת. הנהג שלנו ניווט באמצעות הרים שבאופק ובאמצעות אלוהים שעזר לו כנראה, כי לי באמת אין מושג איך הוא מצא את דרכנו שם.
העניין הוא שאנחנו זכינו בייחוד כלשהו. מה הכוונה ?
נסענו בתקופה בעייתית. סוף סוף העונה. כבר אחרי סוף העונה. בכלל, בבוליביה כבר אין ישראלים. בקושי 20 ישראלים כולל אותנו. נראה כאילו שגרירות ישראל הבריחה את כולם מבוליביה לפני הבחירות.
העונה כעת היא תחילת העונה הגשומה. ומה קורה בעונה הזאת ? יורד גשם, והרבה. מצד שני, חם ונעים. בדרך כלל בסלאר קור אימים, אבל אנחנו זכינו לשמש נצחית בסלאר צלול.
אז החלו לרדת גשמים. גם ביום היחיד שהיינו באיוני ירד גשם. ומה שקורה בעקבותיו זה הצפת הסלאר. מישור המלח הגדול בעולם מתחיל להיות מוצף מים, והופך פניו לראי ענק ועצום. בימים הראשונים מדובר בסנטימטרים בודדים של מים. בהמשך העונה גובה פני המים יגיע עד כדי מטר.
מזל שהסלאר לא באמת מישורי, וככה אצלנו היו חלקים יבשים ללא מים וחלקים עם מים בגובה של 40 סינטימטר. ראי ענק, מאיים ומלא עוצמה.
בסוף היום יצאנו מהסלאר והגענו למלון שלנו. מלון, שעשוי כולו ממלח. כסאות, שולחנות, מאפרות, תחתיות המיטות, הריצפה. הקירות. הכל. תאמת – מגניב מאוד. העניין הוא שבגלל זה, למרות ניקוי מצעים מסיבי, המיטה מתמלאת מלח מהקירות המתפוררים ברמות שאפשר היה לעשות סלאר קטן מהכרית שלי.
את כל זה עשינו ביום הראשון.
בשאר הימים עברנו באיזור הררי מדברי ויבש יבש, דרך לגונות צבעוניות מקסימות laguna colorada ו laguna verde, לגונות פחות צבעוניות אבל יותר מגעילות ומסריחות, שדה גייזרים, מעיינות חמים וראינו המוני פלמינגו. חביב, אבל לחלוטין לא משתווה ליום הראשון.

החלק השני. המעצבן, אבל בדיעבד – משעשע מאוד. אבל שוב – רק בדיעבד.
שילמנו לא מעט כסף בכלל עבור הטראק הזה, טראק שבחלקו היה בהחלט דראק. הובטח לנו הרים וגבעות וקיבלנו מישור.
שום פנקייקים לארוחת בוקר, יציאה באיחור רב, פספוס של מוזיאון לרכבות, אוכל מספק בחלקו הקטן, ג'יפים בתחזוקה שמזכירה את תחזוקת טילי הקסאם של הרשות, והשיא היה מדריך "דובר אנגלית" חסר האופי הגדול ביותר שראיתי בחיי.
הג'יפ(ה) שלנו נתקע לו לא מעט פעמים בסלאר. פאנצ'רים היו עניין בשגרה. נו, כמו כל נסיעה כלשהיא שאנחנו עוברים….והשיא היה, שנשבר לו הציר של הגלגל האחורי. המזל שלנו היה שהנהג שלנו היה בן דודו מדרגה שנייה של מקגיוור. אחרי שעתיים של דפיקות, תנועות, שפצורים, תוך כדי דחיפת מכוש ומפתח שבדי בין בולמי הזעזועים של הגי'פ, וקשירתם באמצעות פנימית נושנה של צמיג גזורה, יכולנו להמשיך בנסיעה.
המדריך שלנו שמו הפרטי חואן. שם משפחה – הבכיין. טמבל חסר תקנה, כשהמושג "אופי" זר לו בערך כמו המושג "כריזמה ועמוד שדרה יציב".
כל תלונה שלנו, וברוך השם כאשר ישראלים נמצאים בקבוצה יש להם ומספיק כאלו, רק התבכיין לנו והאשים את הבחורה מהסוכנות. כל שאלה ששאלנו, טענה ומענה הלך לשאול את בן דודו של מקגיוור וחזר עם תשובה. טמבל חסר תקנה. יום התרמה של אקים בהחלט היה מועיל לו.
היו רגעים שחשבנו לבטל את כל הסיור ולחזור לסלאר לשרוף את הסוכנות, כשהבעלים נמצאים בתוכו. ראבק. ניפגש בהמלצות של "המטייל".

אבל חוצמזה, היה ממש מצויין. מצחיק ופשוט יפיפה.

נר שני של חנוכה

נר שני של חנוכה

 

 תמונת מתלהבים

תמונת מתלהבים

 

תמונת מתלהבים מפרינגלס

תמונת מתלהבים מפרינגלס

 

נר חמישי של חנוכה. האמנם ?

נר חמישי של חנוכה. האמנם ?

 

ישו בג'יפ הולך על המים...

ישו בג'יפ הולך על המים…

 

 המכוש שהחזיק לנו את הג'יפ

המכוש שהחזיק לנו את הג'יפ

 


פוסט הבא – סיכום מדיני


 

25 בדצמבר 2005

לה פז 23.12-25.12 (La Paz)


פוסט קודם – פתיחה


טוב. אז לאחר חודשיים של טיול, התחלנו במסענו המהיר לעבר דרום דרום דרום אמריקה. הכי דרום אמריקה שאפשר.
למרות שחשבנו לוותר על כלל בוליביה, סוג של בוליבופוביה, החלטנו לעבור דרך הסלאר.
חשבנו לדלג על לה פז, אבל גילינו שאין זה אפשרי מבחינה תנועתית. אז נו. אנחנו זורמים. החלטנו לעבור גם בלה פז.
לקחנו אוטובוס ישיר מפונו בפרו ללה פז והתחלנו במסע לארץ הסמים הענייה ביותר בדרום אמריקה, עם הנשיא מגדל הקוקה החדש והמחודש שלהם.
עברנו את הגבול בצורה חלקה להדהים, במיוחד לאור דרך החתחתים מלאת המועקות שעברה עלינו במעבר מאקוודור לפרו, ושהשאירה חותם סיוטי תמידי בנפשי השברירית, עד לעיר הראשונה בבוליביה בשם קופקובנה (COPACOBANA), ואין קשר לחוף בעל השם הזה בברזיל, ושעליו אספר בטח בעוד 3 חודשים.
בעיר התיירים קיבלנו שוק ראשוני לגבי יוקר המחיה הנמוך להחריד בבוליביה, אשר מילא אותנו שימחה ראשונית אשר לבאות (בנושא קניות כמובן), ושעליה יסופר בפרוטרוט כמובן, החלפנו אוטובוס והמשכנו בדרכנו ללה פז.
בדרך, נאלצנו לרדת, על מנת להעביר את האוטובוס שלנו על גבי רפסודה רעועה במיצר באגם טיטיקקה, כאשר אנחנו עברנו בסירה רעועה לא פחות, ולאחר נסיעה שהייתה אמורה לקחת 6 וחצי שעות (זמן ישראל) ובדיעבד לקחה 10 שעות (לפי זמן בוליביה שכידוע עובד לאט הרבה יותר) הגענו ללה פז, הבירה בפועל של בוליביה (סוקרה זו הבירה האמיתית).

הגענו ללה פז.
OK. אין דרך אחרת לתאר את זה מאשר הלם תרבות. לא מדובר בעיר. מדובר בפסוק טיפוסי של התנ"ך – תוהו ובוהו על פני האנדים. כשאלוהים ברא את החושך, הוא ברא גם את לה פז.
לה פז זה פשוט שוק גדול מאוד, עצום בגודלו שנתנו לו שם ומעמד של עיר. אוסף עצום של רוכלים ודוכנים שנוצרו להם פה, ושכנראה יום אחד, עוד נשיא מגדל סמים החליט לאחד את כל הדוכנים ולתת להם שם ומעמד של עיר.
לקח לנו יותר משעה להיכנס למרכז העיר למלון שלנו, ואני רק חושש מכמות הזמן שייקח לנו לצאת מכאן.
איפה שלא הולכים דוכן. רוכל. מישהו מוכר משהו. מישהו מכייס מישהו. שולחן עם מרכולת כלשהי. מזנון קטן. בכל חור. קילומטרים על גבי קילומטרים של שוק.
בלאגן טוטאלי. כאוס לא נורמלי. רעש. המולה. התחנה המרכזית הישנה בתל אביב בצהרי יום שישי של לפני ערב פסח, זה מוזאון הלובר יחסית למה שקורה כאן.
הכל עומד. הכל תקוע פה. למה ? כי עוד מישהו פתח פה שולחן קטן. פקק אין סופי של רכבים. אנשים. שוטרים. חיילים עם גז מדמיע ואזיקים.
צריך מאגרי סבלנות בלי נדלים ואמפטיה בלי סוף, על מנת לגרום לרגש חביבות כלשהוא לנבוע ביחס לעיר הזאת. זו באמת עיר של שוק ללא הפסקה. בלאגן ללא הפסקה.
אבל משהו חשוב אחד, בעצם – הכי חשוב – ז-ו-ל פה. זול כל כך שזה פשוט לא להאמין. מחר, על הבוקר, דבר ראשון – קניות. קניות קניות וקניות.

בכלל, בוליביה זאת מדינת המיקוח. כל דבר פה – צריך להתמקח. זה פשע – לא לעשות ככה. למה ? כי אז אנחנו דופקים את המטיילים שיבואו אחרינו.
אנחנו מגגיעים פה למצב שאנחנו מתמחקים על 20 אגורות. 20 אגורות ! מבזבזים 4 דקות מחיינו על 20 אגורות !
שיא ההתמקחות היה במעבר הגבול.
שוטר ההגירה רצה לתת לי ויזת שהייה ל – 30 ימים. בתכלס, אני לא צריך יותר. תוך שבוע, התכנון שלנו הוא לא להיות כאן יותר.
אבל. בכל זאת. אני בבוליביה. צריך להתמקח. אז התמקחתי איתו על מספר ימי השהייה האפשריים. דרשתי 90 (שזה המקסימום). הוא לא הסכים. דרשתי שוב. עדיין לא הסכים.
בסוף הצעתי לו שנתפשר. שנסיים את המשא ומתן המתיש והארוך. נחתוך באמצע. התפשרנו. קיבלתי חותמת ל – 60 יום.
החיים בשוק, כשוק, וכבזיון אחד גדול.

כמה דברים על העיר עצמה.
העיר הגדולה ביותר בבוליביה, מדינה שסה"כ תושביה זה 8 מליון. עיר הבירה הגבוהה ביותר בעולם – 3,870 מטר מעל פני הים.
מלאת עוני. ריכוז הגנבים הגדול בעולם. כל משהו שנגנב פה, תוך דקות ניתן לקנותו בחזרה בשוק הגנבים.
עוני ללא סוף. פעם ראשונה בדר"א, שבאמת אנחנו רואים עוני בכל הסובב אותנו. בכל מקום. בכל רגע. לא רק כדרך חיים, אלא משום שאין ברירה. בתכלס, גועל נפש פה. ממש. טינופת מכל הרוכלים. זוהמה. שתן. בלי סוף מסכנים. והמון שטיפות מוח שליליות שעברנו לפני שהגענו לכאן, שבטח לא תורמים לחיוביות של המקום. הכל עומד פה. לא זז. גם תמונות כמעט ואין, כי מי בדיוק יסתובב עם שלט פה – "בואו תגנבו לי. אני כאן !"

הגענו ביום שישי, באיחור אוטובוסי קט וסטנדרטי של 4 שעות, ומלאי מרץ והחלטה החלטנו לשים פעמנו לכיוון הקידוש של יום שישי בבית חב"ד. חוצמזה, שיש גם ארוחה חינם, אז בכלל – מה רע.
מבעוד מועד הכנו את כתובת המקום, ובזמן שניר ואיתי החליטו לטחון ברגר קינג, אביגיל ואנוכי החלנו במסענו לכיוון האתר הקדוש.
לקחנו מונית, מסתבר לקצה השני של העיר ממש, לרחוב המדובר. ושם התחלנו לחפש את הבית. ואני מדבר על – לחפש. לכתת רגלנו ברחובות . לא מצאנו. אין מספרי בתים. אף אחד לא יודע איפה הוא גר. איפה החנות שלו. מה קורה איתו. שוק טוטאלי. טיפשים ללא הפסקה. נאדה. אחרי חצי שעה של חיפושים, הסתבר לנו שבית חבד עבר דירה לפני חצי שנה. כוסאמק !!
חזרנו את כל הדרך חזרה (שעה של נסיעה בקומבי עם עוד 15 בוליביאנים גנבים…סתם…), בהימורים האם ניר ואיתי הגיעו כפי שהבטיחו לבית חב"ד או לא. בדיעבד, כן. מסכנים.
ההשקעה בקידוש יום השישי המבוזבז הזה, שווה לפחות 3 צומות בימי כיפור. אני מקווה שזה נספר איפשהוא בעולם של מעלה.
בשורה התחתונה, חגגנו את יום שישי בארוחה דשנה ומסורתית ברוח השבת בברגר קינג כפול מוגדל וגלידה.

ביום הראשון – קדחת קניות.
ראשית – ארוחה אצל יוסף הלבנוני מלא ההמלצות. חומוס, פלאפל, קובה, מטוגנים. בתכלס – לא שווה את ההמלצות שלו. סתם יקר, ובכלל לא משהו. אבל לדבר העיקרי.
ישנו טוב בלילה, מתכוננים נפשית ליום שבא עלינו לטובה, והתחלנו במירוץ סביב הזנב של עצמנו, או יותר נכון – סביב הפליז של עצמנו. שגעון בקבוקי הקולה הממוחזרים.
קניות, מזכרות, וכמובן – פליזים. דווקא לא אצל ויקטור המפורסם, אלא אצל איציק. הרבה יותר יפה.
ביקור בכספומט. ועוד פעם ביקור בכספומט, היות ומי יסתובב כאן עם יותר מ – 300 בוליביאנים בבת אחת. ואחר כך עוד ביקור נימוסין, באותו כספומט.
בובות, תיקים, תיקים למצלמות, פאוצ'ים, תיק לדיסקמן, תמונות, בגדים, מזכרות, פליזים, ועוד פליזים, שמיכה, קליפיסים לשיער מבמבוק, צמידים, פסלי עץ. מה לא.
חדוות קניות. ממש הרגשתי כמו בחורה. עצוב, אבל נהניתי מזה. ממש סצינת הקניות של אישה יפה. רק ריצ'רד גיר היה חסר לי פה, עם כרטיס האשראי שלו.
אגרנו (ארבעתו) קילוגרמים שלמים של קניות. אין לנו מקום במיטות במלון הלובו. הכל – שקיות.
העניין הוא, שכריסמס פה. הכל סגור מחר. מחרתיים. אי אפשר לשלוח דואר. ולאסוננו, עלינו לנסוע עם כל הקניות לאיוני. אז כמו תיירים, קנינו שקים לסחוב את כל הקניות.
היה צריך לראות אותנו.
בין כל השקים הענקיים, מסתובבים אנשים קטנים, שמרגע לרגע נהיים יותר ויותר נמוכים. משיגנע.

ביום השני שלנו בלה פז, החלטנו לעזוב ולנסוע לאיוני.
אבל לפני הנסיעה משהו אחד דווקא כן עשינו בלה פז. מעניין מה…. בוליביה הינה יצרנית הקוקאין בין הגדולות בדרום אמריקה. נגיד, קולומביה הינה מתחרה הגונה.
ואני אוהב מוזאונים. נו…אז זה נשמע שילוב מצויין.
באמסטרדם הלכתי למוזיאון המריחואנה, אז פה הלכנו למוזיאון הקוקה. זה אפילו קרוב למלון, אז בכלל מצויין.
נכנסנו. מוזיאון, שהוא ברובו הלצה אחת גדולה. אמנם, ציפיתי למעין חדר המכיל בעיקר תמונות וכמויות של עלי קוקה מפוזרים, אבל לא ציפיתי לקיתון עם תמונות, ושיתנו לי קלסר מודפס באנגלית עם שגיאות כתיב לרוב, עמוס בדפים, ושאתחיל לקרוא את הרומן על הקוקה. קצת מפספס את מושג המוזיאון הסטנדרטי, המוכר והכי חשוב – שעובד.
לא נורא. למדנו קצת על תולדות הקוקה, שהמציאו את הקוקה קולה בשנת 1884 כתרופה של רוקח, שעד שנת 1896 (נראה לי) עדיין היה קוקאין בקולה (יענו ב"מקרה"), מהשנה הראשונה ועד היום הלוגו של קוקה קולה לא השתנה, ועוד אין ספור עובדות שכבר הספקתי לשכוח.

משהו נוסף שהיה.
היום השני שלנו היה כריסמס. ה – 25 בדצמבר. כל הרחובות והכנסיות היו עמוסים במבקרים של המיסה של חג המולד. כולם בלבוש חגיגי (אל תשכחו…בוליביה ! חגיגי…צ'ולות חגיגיות. פקדוקסלי משהו). כמרים. כנסיות. תפילות. מגניב ביותר.
מה שכן, פעם ראשונה שראיתי כל כך הרבה ברבריות, יענו – בובות ברבי.
אמה מה, בובות ברבי של ישו. כל מבקר שהלך או יצא מהמיסה של חג המולד, הסתובב לו ברחובות, אוחז בידיו בשכיבה, ברבי בצורה של ישו, כאילו היה משה רבנו בתיבה. כולו זהירות אחת גדולה פן יאונה רע לישו הקטן מפלסטיק. ממש בובה מקודשת מקודשת מקודשת. תשמיש קדושה מיצירת פלסטיק. משעשע מאוד.

אגב, גם בכל כנסיה שביקרנו, נבנו דגמים לרוב של הולדת ישו. מושקעים פחות (סתם ישו ומריה מפלסטיק) ומושקעים הרבה הרבה יותר (דגמים מגולפים יפה יפה בעץ).

לאחר מכן, אז בהחלטה עצבנית ורוגזת משהו, עלינו, על המלון המחורבן ועל בכלל, החלטנו לעזוב את לה פז לאיוני.
סה"כ עיר חביבה, אבל צריך הרבה מאוד עצבים בשבילה. לא עיר טובה להתחיל בה.

כפרות בכריסמס

כפרות בכריסמס

 

קונים פליזים אצל איציק

קונים פליזים אצל איציק

 


פוסט הבא – איוני


 

25 בדצמבר 2005

פרו – סיכום מדיני


פוסט קודם – פונו


אז ככה.
היינו 5 שבועות בפרו.
נהנתי ? מאוד. חבל על הזמן. מיציתי ? אני לא בטוח בכלל. בעצם – אני בטוח שלא. יש עוד הרבה מה לעשות כאן. מצד שני, אני כמעט אף פעם לא נמצא בהרגשת מיצוי. עוד תכונה מחורבנת.
מדינה מדהימה. נופים בלי סוף. אטרקציות. ניגודיות. שוני. הפכים. קיצוניות. ניגודיות בנופים, בטבע, ולא פחות חשוב באנשים. עשירים ועניים. יפים ומכוערים. נחמדים ומלאי רוע. דרכי חיים מנוגדות כל כך. פשוט כיווני תרבות שונים, שלעיתים נראה כאילו הם עם רק במקרה, מכורח המציאות והגבולות, ולא בגלל לאומיות כלשהיא מוגדרת.
בפרו השכלתי להבין, שחלק גדול מהטיול זה בכלל לא המדינה. לא האטרקציות. לא הנופים. עוד טראק. פחות טראק. עוד טיול אופניים פחות אחד. חלק ארי מהחוויה זה פשוט האנשים. האנשים שנמצאים סביבי. המקומיים. התיירים הפנימיים. התיירים הזרים. הישראלים. הקשרים שנוצרים. החוויות המשותפות. כתובות הדואר האלקטורני שמוחלפות.
חלק משמעותי הם תופסים מהחוויה. מהוויה. מההנאה. מהסבל. מהעצבים. בשורה התחתונה – מהזכרון .

האמת היא, שאחרי כל כך הרבה זמן וחוויות, אני מתחיל להתרגל אפילו למוזיקה המקומית הנוראית כל כך. לאו דווקא בגלל שהיא כל כך טובה – כי אין ספק שהיא לא !, אלא בגלל שהיא מזכירה לי דברים טובים. שירים ספציפיים מזכירים אנשים ספציפיים, חוויות ספציפיות, זכרונות ספציפיים. וזה טוב.

והספרדית ? ככה. אמנם קצת משתפרת, אבל קצת מאכזב. קשה מאוד להשתפר כאן. מבחינת אוצר מילים, מבחינת דקדוק. לעיתים נראה כי כל שבט פרואני מדבר שפה אחרת. בעגה שונה. במהירות שונה. בדיקציה שונה, שזה משהו שבהחלט לא מקל על הלמידה. מילא.

סה"כ – אם אקוודור הייתה התחלה טובה, אז פרו הייתה המשך מצויין.
הזמן רץ פה. רץ ונעלם. לא להאמין עד כמה מהר זה קורה.
" והזמן עובר לו. כך הוא עובר פה.
הוא לא ממהר פה אבל הוא גם לא מתעכב…."

Adios


קצת תמונות

פיקאסה

פליקר


פוסט הבא – בוליביה פתיחה


 

23 בדצמבר 2005

פונו 22.12-20.12 (Puno)


פוסט קודם – קוסקו


אז בצער רב החלטנו לעזוב את קוסקו. תוגה קלה עטפה את ליבי.

לקחנו אוטובוס לילה והתחלנו במסע לקראת המעבר הזריז לבוליביה. הגענו לפונו שעל אגם טיטיקקה, על מת לחוות את האטרקציה המרכזית (ודי היחידה) שהיא האיים הצפים שבאגם.
קודם כל הנסיעה. גם כאן, כרגיל אצלנו, סיפור נסיעה קטן.
הנסיעה לפונו אמורה לארוך 6 שעות. כרגיל, כולם נרדמו, ואני לעומת זאת – לא משהו, נמנום פה ושם.
בשעה 4 וחצי בבוקר אני מתעורר כאשר האוטובוס לא נוסע, ויש המון רעש ואנשים באוטובוס. "נו", אני חושב לעצמי, "בטח נתקענו. כרגיל אצלנו. מה חדש". וממשיך לנמנם לי.
לאחר עוד 40 דקות אני אומר לעצמי "לא יכול להיות. משהו מוזר קורה כאן". שאלתי את המקומיות באוטובוס איפה אנחנו לעזאזל ???. השאלה הכי שוקיסטית בעולם. טוב שלא שאלתי "סליחה. איזו שנה זאת ?". מסתבר שהיינו כבר שעה באוטובוס, פשוט המקומיות חיכו לחזור איתו לקוסקו, ואנחנו כמו טמבלים, ובמיוחד איתי שהיה ער והניח שאנחנו צריכים לחכות באוטובוס מאיזושהיא סיבה וחסרת כל הגיון בסיסי, בילינו שעה מיותרת באוטובוס.

אז מה יש לעשות בפונו ?
בתכלס – באמת שלא הרבה.
יום אחד סתם בילינו בשיטוט סתמי ברחובות. שווקים כרגיל, חנויות כרגיל, מסעדות כרגיל, ואחרי שעלינו וירדנו אלפי מדרגות במאצ'ו פיצ'ו, אז פינקנו את עצמנו בעוד עלייה של 618 מדרגות לנקודת תצפית גבוהה מעל העיר, שבה יש קונדור (שכידוע – האינקה מאוד אהבו אותו…)
וכמובן, בנוהל – כמו בכל עיר בפרו, קריאת ספר ב – PLAZA DE ARMAS.

את היומיים הבאים בילינו באטרקציה המרכזית שזה האיים של אגם טיטיקקה.
האגם, הינו האגם הגבוה בעולם (3,800 מטר מעל פני הים) שאפשר לשוט בו. האגם עצום בגודלו ובעומקו.
האגם, כמו ים המלח שלנו, מתחלק בין בוליביה ובין פרו, וביום טוב אפשר לראות את בוליביה מרחוק. וראינו. כמו משה בהר סיני…
מה מיוחד באגם ?
בצד הבוליביאני ישנם ממוקמים שני האיים החשובים ביותר לאינקה – אי השמש ואי הירח. הם גם שני האיים הגדולים ביותר. האינקה מאמינים ששם נולד בן האינקה הראשון, מהשמש.
באיים האלה לא ביקרנו וגם לא נבקר.
בצד הפרואני ישנם כמה אייים רגילים ובו כמה שבטים מסוגים שונים, שנשארו בצד בציליוויזציה בגלל הפירוד הפיזי. בנוסף, קיימת אטרקציה נוספת שהיא האיים הצפים.
מה הכוונה ?
אלו איים שצפים על המים באגם מעשה ידי אדם, תושבי המקום בני האורו, אשר גורשו מאדמותיהם על האיים הרגילים (העשויים אדמה מוצקה) באגם הטיטיקאקה לפני מעל ל-500 שנה החליטו ליצור איים מלאכותיים שבנויים מצמח הטוטורה totora שגדל באגם עצמו בכמויות מטורפות.
כך, השבטים בעצם אוספים את הצמחים, קושרים אותם אחד לשני ויוצרים אדמה וירטואלית.
האיים נרקבים להם אט אט, ועל כן יש לבחורים שם עבודה תמידית – ל"גדל" עוד אדמה.
אם מתחשק להם לעבוד דירה, הם פשוט מזיזים את האי לאן שבא להם. מאוד נוח להתנתקות. גם זול מאוד.
הביטוי "קרקע מוצקה" מקבל משמעות חדשה באיים הללו.
בגדול, גם השבטים הללו נשארו בצד הציליוויזציה, אבל את מושג התיירות הם כבר למדו, ובגדול.
כל האיים האלה מתויירים עד רמת המחליא.
יש אי אחד שמבקרים בו, שיום אחד התושבים שבו החליטו שכנראה זה יעשה להם רק טוב, אז הם פשוט החליטו ל"קרב" את האי ליבשה ולזכות בתיירים לרוב. איזו מורשת, איזו מסורת ואיזה נעליים.

אז מה עשינו ?
לקחנו תור של יומיים לאיים. שטים בסירה שכרגיל לבטן שלי לא הועילה לי במיוחד, מבקרים בשני איים צפים, מרגישים את ה"אדמה" הרכה (ממש כיף), קונים הרבה סובינירים (מתוייר להחריד כבר אמרתי…), וממשיכים לאיים הבאים.
הגענו לאי שנקרא מונטניה, שעשוי דווקא מקרקע רגילה. שם לומדים טיפה על השבט המקומי, שלי אישית הזכיר לחלוטין בדואים. נראים כמוהם, הבחורות לובשות רעלות מפאת הבושה, כהים מאוד. דומים מאוד.
לנו בבית של משפחה אחת, ובערב מארגנים מסיבת ריקודים לכל התיירים, אשר מולבשים בבגדים המסורתיים. שמלות, כובעים, פונצ'ואים וכו'. כן כן. מתוייר להחליא.
משעשע, אבל גם די מטופש. פיאסטה בתחת שלי. קצת ריקודים מגוחכים הבנויים מתנועה אחת מונוטונית ללא סוף, שאפילו אני, בהיותי מאותגר תנועתית ברגליים הצלחתי להצטיין בנושא, וכאשר פונצ'ו חם וכבד עד כדי שקיעת הכתפיים שלי מונח על גבי.
יום למחרת המשכנו בשיט לאי נוסף בשם טקילה, ראינו כמה בתים, וכמעט והוכרחנו לאכול במסעדה של בן הדוד מדרגה שלישית של המדריך שלנו. שונא סיורים מאורגנים כאלה. שונא. אבל אני ישראלי, "אותי לא ידפקו !". סתם. אז לא אכלנו שם.
היום הראשון היה מצויין, אם כי היום השני היה בהחלט ותיר עד כדי מיותר בעליל. שטויות.

זהו. סיימנו את פרו, בפרק זה של חיי….

תצפית הקונדור מעל פונו

תצפית הקונדור מעל פונו

 

מאוד נעים על אדמת הקש ...

מאוד נעים על אדמת הקש …

 

חברתי בריקוד הטיפוסי של השבט באי מנתניה. תנועה קדימה. תנועה אחורה. תנועה קדימה...

חברתי בריקוד הטיפוסי של השבט באי מנתניה. תנועה קדימה. תנועה אחורה. תנועה קדימה…

 


פוסט הבא – סיכום מדיני 


 


© 2026 שמעון שובל (בניסטי). כל הזכויות שמורות.