ארכיון פוסטים על פי כותב הפוסט
12 בדצמבר 2008

הוואנה 09.12.08 – 12.12.08 (La Habana)


פוסט קודם – פתיחה


טוב. אז בשעה טובה התחלנו בטיול.
אחרי מספר חודשים של דיבורים בנושא, מעט מידי שיעורי סלסה, וקצת תכנונים עלינו על הטיסה לקובה. טיסת לילה מאוחרת, וכבר בנתב"ג פוגשים את "קובה". לא באמת קובה, אבל משעשע… אותי לפחות !

 

 

 

תמונה ראשונה של היעד אליו נוסעים

תמונה ראשונה של היעד אליו נוסעים

בדרך, עוד הספקנו לעבור במדריד. היה לנו כמה שעות אז יצאנו החוצה לעיר. אני הייתי בה לפני 12 שנה, אבל חגה לא.
מסתבר שלא כל כך הגענו מוכנים לעיר. פאקינג 6 מעלות !!! קור מטורף ! טוב שהיה לנו הפליז איתנו. שכמובן לא כל כך עזר. גשם מטורף. מה זה החורף הזה באמצע החיים ?? אז מה אם זה דצמבר ??

בכל אופן, כמו שזכרתי את המטרו של מדריד, הוא באמת אחד המגניבים ויעילים שיש. תקוק זריז והגענו למרכז העיר.
בגדול, סתם כיתתנו את רגלינו, מנסים לשמור על טמפרטורת גוף נורמלית. בדרך עוד הספקנו לעבור במקדולנס. פעם אחרונה לפני קובה. סוג של פרידה…אין יותר מקדולנד. אין יותר קוקה קולה. בי בי למערביות האהובה עלי כל כך…
כמובן, שהמקדולנד היה מחורבן. כרגיל באירופה, בגודל של כדור טניס. איך אפשר לשבוע מדבר כזה, איך ???

חזרנו לשדה. והופ טיסה לקובה. הטיסה אוחרה אבל הנחיתה הוקדמה לא ברור. הגענו לשדה. הרבה דגלים, ותפילה חרישית שהמוצ'ילות יגיעו.
אז הייתה תפילה. עזרה ? חצי…
אחרי המתנה של חצי שעה המוצי'לה שלי נזרקה למסלול. אבל מה עם של חגה ? גורנישט. עוד המתנה. ועוד תפילה חרישית. אבל איזו מוצ'ילה ואיזה נעליים. שום דבר לא יצא.
האמת, זה די שביזות. בהתחלה עוד חשבנו שהמוצ'ילה תגיע, אבל מהר מאוד הבנו שזה כבר לא יקרה. ואם כבר יש מדינה מחורבנת לאבד בה משהו זה קובה. מילא זה שהמחירים יקרים בטירוף, אבל לפחות שיהיה מה לקנות. כלום ! כלום אין מה לקנות פה ! מה שכן, אני חייב לציין שחגה לקח את זה בהכי נונשלנטיות שאפשר. כל הכבוד לו.

בכל אופן, מונית והגענו לכרזה שהזמנו מבעוד מועד. אמצע הלילה. הבניין זה רע. מזעזע פשוט. האמת, נראה נטוש. בהתחלה לא חשבנו שהגענו למקום הנכון. במיוחד עקב העובדה שבעלת הבית לא פתחה לנו את הדלת.
בסוף פתחה, ואז ראינו את הבית ה-מ-ה-מ-ם שיש לה. נרקיס בלב הביצה ממש. בית קולוניאלי ישן ישן. קרמיקות מגניבות בטירוף על הרצפהץ תקרות גבוהות גבוהות. קצת באוהאוס כזה. פשוט מהמם.

טוב. אז מה עושים פה ?
דבר ראשון, מחפשים אינטרנט. כמובן שלא מוצאים. בסוף מצאתי איזה בית מלון עם אינטרנט, שכמובן לא עבד. אז שיחת טלפון, שכמעט גרמה לי להוסיף דייר בדירה בשביל לממן אותה.
אחר כך ?
פשוט מתחילים ללכת. והרבה. נראה לי שכל יום הלכנו בהוואנה משהו כמו 15 קילומטר. ולא. אני לא מגזים.
דבר ראשון. המלאקון. מדובר בטיילת של הוואנה. בתכלס, לא בין היפות שראיתי בחיי. אפילו של דרום תל אביב מרשימה יותר. טיילת באורך של 8 קילומטר, שהאמריקאים בנו לפני משהו כמו 100 שנה. וככה היא גם נראית. הכל מלפני 100 שנה. שום שיפוץ. שום קדמה.

המבצר בטיילת

המבצר בטיילת

דבר שני – הרכבים כמובן !
איזה מגניב זה. המוני הרכבים הישנים ישנים שלהם. שברולטים מלפני 60 שנה. בדיוק כמו בתמונות. והם מתוחזקים כל כך טוב. פשוט מדהים עד כמה.
כמובן שרוב הרכבים בהוואנה הם דווקא חדשים. ודי לא פשוט להוציא תמונה של רק רכבים ישנים, אבל עדיין. מגניב בטירוף.

תערוכת הרכבים המגניבים :

רכבים ענתיקות

רכבים ענתיקות

 

רכבים ענתיקות

רכבים ענתיקות

 

רכבים ענתיקות

רכבים ענתיקות

 

רכבים ענתיקות

רכבים ענתיקות

מדהים גם לראות כמה עושר היה בעיר הזאת פעם. פעם ? עד המהפכה. הכל מן הסתם קפא מאז. בתים קולוניאלים עתיקים. שרובם מוזנחים. רחובות רחבים, עם מליון בורות לא מתוחזקים.
בנתיים, המהפיכה, עוד לא ממש עושה עלי רושם.

חלק גדול אפשר להקדיש למריה הלנה. מדובר בבחורה בין המקסימות ביותר שפגשנו בקובה. בתכלס, ממנה מתחיל כל טיול כלשהו בקובה. היא כבר תמשיך לנהל את הטיול לכל תייר. צריך להזמין כרטיס לאוטובוס ? היא כבר תעשה את זה. צריך להזמין קאזה באיזו עיר בקובה ? בלי להגיד לה, מספיק לחשוב על זה, היא כבר תעשה את ההזמנה. מכירה את כל הטלפונים, את כל האנשים. מאגר מידע בלתי נדלה.
מצד שני, אישה ! תנוחי רגע. את קצת מלחיצה ! קצת שקט. מנוחה…
בשלב מסויים היא הזכירה לי הסרט מיזורי. הבחורה תעשה את הכל בשבילך. עד שבשלב מסויים תרצה לעזוב. ואז.. אוי ואובי..

בכלל, נורא מוזר הקטע הזה של לישון בבתים של אנשים. ישנים להם ממש בתוך הבית. באחד החדרים שלהם. מקלחת. מגיעים מאוחר בלילה אז מעירים אותם. מביך כזה. אם בא לי לקרוא ספר ב – 12 בלילה בסלון, אז פשוט לא נעים.
מצד שני, גם בעסה שלא פוגשים תיירים אחרים. אין את הקטע של הוסטל. סלון. לובי. ועוד מיני תיירים. שזה לרוב תמיד משעשע ומפרה. מצד שני, לרוב, הבתים מה זה איכותיים. חבל על הזמן. ממש.

מה עוד ?
יום אחד עשינו קצת יום סידורים. לנסות לשפר לחגה את איכות החיים. נסיון פתאטי לעשות קניות. להעשיר לחגה קצת את הגרדירובה ואת איכות החיים. איזה איכות ואיזה נעליים. סנדלים בקושי יש. בגדים בקושי יש. סבונים. מטען לפלאפון. נו באמת. איזו אופטימיות. בקושי יש להם חברה סלולרית אחת. ומסיבה לא ברורה הם לא ממש אוהבים נוקיה. בתכלס, זו באמת המדינה הגרועה ביותר לאבד בה ציוד. פשוט אין כלום. ממש כלום. בקושי תחתונים מצאנו. והכל כל כך יקר !

אני קניתי איזה תיק צד קטן. מסוג התיקים שאני אוהב, באיזה שוק מזכרות. איפה תיק מיוצר ? בפרו ! נו יופי. הייתי צריך להגיע עד קובה, בשביל לקנות תיק מפרו ? לא יכלותם לייצר בעצמכם ?? ואיזה מחיר יאללה… חתיכת תשואה יש לכם על היבוא מפרו !

מוזיאונים – ראשית, מוזיאון המהפיכה. מוזיאון לא רע בכלל.
מנסה לתאר, בצורה "אובייקטיבית" כמובן, את תולדות המהפיכה. יתרונותיה. גדולותיהם של האחים לבית קסטרו. וכמובן, גדולתו של צ'ה. הרבה מאוד פולחן אישיות.
את פולחן האישיות הזה אני מאמין שעוד אראה לא מעט בימים הקרובים.
כלי נשק שונים שהשתתפו במהפיכה, כולל טנק שקטסרו עצמו נהג בו בימי המתקפה במפרץ החזירים בשנת 1961.

הטנק של קסטרו במפרץ חירון (החזירים)

הטנק של קסטרו במפרץ חירון (החזירים)

 

שחזור הקרב בסנטה קלרה

שחזור הקרב בסנטה קלרה

 

הגיבור הגדול

הגיבור הגדול

עוד מוזיאון שאני לא זוכר את שמו אבל מתאר את ההתנקשויות, או יותר נכון את נסיונות ההתקשות בקסטרו לאורך השנים.
כל מיני לבנות חבלה, כלי נשק, וכו'. כמובן, הכל בספרדית. נו יופי. קובנים מפגרים. הרי האינטרס שלכם שתיירים יבואו למוזיאון וינסו להאמין לתעמולה, שלחצי ממני אני לא מאמין. אז לא יכולתם לתרגם את הדברים ואת המוצגים במוזיאון לאנגלית ?? חשיבה מפגרת.

עוד קטע במוזיאונים של הקובנים זה שאי אפשר להכניס מצלמה. כרגיל, מטופש אבל לכאורה מוכר כמו משאר המוזיאונים. יענו, אנחנו לא רוצים שתצלם שום דבר ושתקנה גלויות בחנות מזכרות המעפנה שבסוף. מרמים אותך, אבל בתירוץ שהפלאש מזיק לתמונות ולמציגים. יענו בתחכום.
העניין הוא, שהקובנים, הם עם הרבה יותר ישיר. אין להם בושה בשיט. בקובה אפשר להכניס מצלמות למוזאיונים, פשוט צריך לשלם על זה עוד כרטיס, ולפעמים אפילו יותר. יענו הם באים לקראת התייר. אומרים לו, או שתקנה גלויות בחנות, אוד שפשוט תשלם עסקת חבילה על התמונות שתצלם בעצמך. עולים לי על העצבים !!

עוד מוזיאון – מוזיאון הרום. מקום חביב ביותר. מסביר את תהליך הפקת הרום שקובה מתגאה בו כל כך, באחת הפירמות הנחשבות הטובות עולם – Havana Club.
מסבירים קצת על התהליך, יישון של רום, קוקטיילים, קצת טעימות, וכמובן חנות המוזיאון. המחירים ? ממשלתיים כמובן…

 שותים קצת רום

שותים קצת רום

 

הוואנה קלאב

הוואנה קלאב

כל ערב יצאנו. אשכרה כל ערב. לא פשוט היה להתעורר כל פעם משנץ ולצאת.
פעם אחת ל – CASE DE LA MUSICA. זה קטע. בכל עיר כמעט בקובה יש מקום כזה. אחד לפחות. מה יש שם ?
מוזיקה. והרבה.
סלסה, מוזיקה קובנית, רומבה, צ'ה צ'ה ועוד כל מיני סוגים שלא מכיר.
מועדוני ג'ז מגניבים עם הופעות מעולות. עולה לא מעט, אבל ג'ז קובני מגניב. כמעט כמו בסרט – הוואנה בלוז.

היא לא לוקחת לריאות

היא לא לוקחת לריאות

 

גם אני לא

גם אני לא

 

דומינו - המשחק הלאומי

דומינו – המשחק הלאומי

 

רוקדים ברחובות

רוקדים ברחובות

יום נוסף הסתובבנו לנו בשעות הערב בטיילת הגדולה של הוואנה. אותה טיילת של האמריקאים. עכשיו – העונה היבשה. חמים. שיא העונה לכאורה. התחילה קצת רוח. התחזקה. ואז התחלנו לראות אותם.
את הגלים האדירים שמכים את הטיילת. מדהים. פשוט אותם גלים כמו בטלויזיה כשיש הוריקן. אמנם בלי ההוריקן, אבל וואחד גלים.
קטע מטורף. פשוט הים התחיל לעלות על גדותיו, ולהציף לאט לאט את כל אזור הטיילת. חוויה.

גלי הטיילת הגדולים

גלי הטיילת הגדולים

 

מה עוד עשינו ?
כמובן שיעור סלסה. אפילו שניים. כמובן, גם אותו מריה הלנה הזמינה לנו. סטודיו קטן וחביב. עם מראות מלחיצות מסביב.
וכמובן, מורה הומו.. היה משעשע ביותר. מזל שאף אחד אחר לא ראה אותנו. במיוחד בשיעור של תנועות האגן. שעה שלמה רק להזיז את האגן. נתפס לי כל התחת גודאמט. מסתבר שאגן זה לא בשבילי.
מצד שני, אני לא רואה את עתידי בנושא…צריך לעבוד על זה קשה…קשה מידי…

בין לבין גם קפצנו לאחד משני הבארים האהובים על ארנסט המינגווי, שגם לו יש מקום של כבוד בתרבות הקובנית.
המינגוויי הגיע לקובה בשנת ­1928. במרוצת שנות השלושים אפשר היה למצוא אותו מוטל, לרוב בהנגאובר נוראי, בחדר 511 במלון אמבוס מונדוס בהוואנה העתיקה (שגם שם יש שלט שמתגאה בעובדה הזאת, וגם לא מעט תמונות שלו). לאחר שסיקר את מלחמת האזרחים בספרד חזר לקובה, וב­1939 קנה בית בקוחימאר שליד הוואנה. בשנת 1952 כתב בקוחימאר את "הזקן והים", המבוסס על חייו של דייג מקוחימאר.

ארנסט המינגווי אהב לשרוץ בשני בארים עיקריים בהוואנה – פלורדיטה ובודגיטה. אחד המשפטים הנודעים שמייחסים לארנסט המינגווי הם : "אני שותה מוחיטו בבודגיטה ודאקירי בפלורידיטה". נו.. אז הלכנו לשתות דאקירי בפלורדיטה, ונלך גם מתישהו לשתות מוחיטו בבודגיטה.

הבאר האהוב של ארנס המינגווי (פלורידיטה)

הבאר האהוב של ארנס המינגווי (פלורידיטה)

 

דאקירי בפלורידיטה

דאקירי בפלורידיטה

 


פוסט הבא – וינאליס


 

8 בדצמבר 2008

טרינידד 17.12.08 – 18.12.08 (Trinidad)


פוסט קודם – סינפואגוס


העיר טרינידד, שפירוש שמה הוא "העיר של גבירתנו של השילוש הקדוש", שוכנת לחוף הים במרכז המדינה. בעיר יש כמה אתרים מעניינים מאד, והיא נחשבת בין הערים היפות בקובה. טרינידד הייתה בעברה עיר די ענייה עם מעט מאוד אוכלוסיה ותעשייה חקלאית. מזלה של טרינידד החל מאיר לה פנים לקראת סוף המאה ה-18. בעיר התפתחה תעשיית גידול וייצור סוכר שהתבססה על עבדים שהובאו מג'מייקה. ולפיכך, היתה עיר של בעלי חוות עשירים אשר הקימו בה ארמונות מגורים, ומכאן פיקחו על עבדיהם במטעי הסוכר ובמישורי הבקר. במשך השנים נזנחה העיר, ומרכז הכובד עבר למקומות אחרים בקובה, וטרינידד נותרה ישנה ומדיפה ניחוחות עתיקים קולוניאליים. רחובות העיר מרוצפים בחלוקי נחל, בתיה צבעוניים במיוחד, אוכלוסייתה מגוונת, ובית המוזיקה שבה הוא מהטובים הפועלים בקובה.
מה עשינו פה ?
יום אחד פשוט הסתובבנו לנו בעיירה. העיירה הזאת כל כך מקסימה שפשוט שווה לעבור ממקום למקום, מבית קפה אחד לשני, ממסעדה אחת לשניה ולהקשיב בכל פה ללהקה אחרת שמנגנת. הולכים ברחוב. בשוק המקומי. פתאום שומעים להקה מנגנת. ואז עוד להקה מנגנת. ואז עוד אחת. והולכים ממקום אחד לשני. ומקשיבים. ובתכלס, נהנים. טרינידד זאת עם עיר שהוכרזה כעיר מורשת עולמית, בגלל המבנים שלה. וככזאת, בהחלט משמרים אותה בצורה יפה. בתים קטנים. קומה אחת וקצת. צבעוניים. הכספים של האו"ם מושקעים פה יופי.
ובין כל בית, וגם בבתים עצמם – נגנים ! מדהים הקטע הזה. קובה זאת המדינה עם אחוז הנגנים הכי גדול שראיתי בחיי. פשוט כיף !
מה שכן, מסיבה שלא כל כך ברורה לי, רוב הנגנים, רוב מובהק אפילו הם בנים. למה ? מה הבנות כבר עושות פה כל היום בדיוק ??

לומדים סלסה

לומדים סלסה

יום נוסף – שכרנו אופנוע. 50 סמ"ק חמוד. פעם ראשונה שאני על אופנוע בשנה האחרונה. בשנתיים. בעצם – מאז שהוצאתי רשיון ! איזה כיף !! המטרה בגדול – לראות כמה מקומות ביום אחד, ולחוות את הנופים מסביב לטרינידד.
מה שכן, עקצנו אותנו. ובתחכום. הוציאו אותנו קטנים קטנים. מה היה ?
קיבלנו את האופנוע בלי טיפת דלק. והתברברנו קצת בחיפוש אחר תחנת הדלק המקומית (אחת מהשתיים שיש). בסוף מצאנו אחת, אבל היא הייתה בלי דלק. ואז בחור אחד אמר לנו שהוא ימכור לנו דלק. ידענו מה המחיר של ליטר דלק, ואמרנו סבבה. מקסימום נשלם עמלה. לגיטימי. זאת כלכלת השוק. היצע וביקוש. הקובני אמר שהמחיר 1.3 פסו, ושיש 10 ליטר כמעט. סבבה. קנינו.
במהלך היום, ראינו שנסחפנו גדולות עם כמות הדלק. ונשאר לנו 75% טנק מלא. אז אמרנו שנתחשבן עם בעל האופנוע, אחרת נרוקן לו את האופנוע, או שנזרוק למיכל סיגר בוער. מעולה.
הגענו בסוף היום, ואמרנו לבעל האופנוע שיש פה 75% טנק, מה שאומר שיש בערך 7 ליטר של דלק. ואז הבחור מסתכל עלינו במבט מלא רחמים, מגחך לו קלות מתחת לסיגר, ואומר לנו : "אין 7 ליטר, כי המקסימום קיבולת היא 5 ליטר…." יאללה !
סך הכל לא הייתי מגדיר, לא את חגה ולא אותי, כטיפשים. יש לנו גם את השפה. וכבר ראינו קצת עולם. אבל אין ספק, שיצאנו טמבלים גדולים. אין ספק, הקובנים לא מטומטמים…

איזה כיף אופנוע !

איזה כיף אופנוע !

 

מגדל השמירה בשדות התירס והטבק

מגדל השמירה בשדות התירס והטבק

 

הנוף מהאופנוע שלנו

הנוף מהאופנוע שלנו

 

הלוואי...

הלוואי…

בכל אופן, אז נסענו לראות איזה נהר קטן ועברנו בבית של משפחה קובנית כפרית מקומית, ונסענו לראות מגדל שבו הלבנים פיקחו על העבדים בזמן שאלו עבדו במטעי הסוכר, והכי חשוב – הגענו לנקודת תצפית חביבה, שמעבר לנוף הבהחלט מרשים, מצאנו את עצמנו משחקים יותר משעתיים דומינו עם זוג מקומיים. כמה זמן . כן כן. שעתיים !
מסתבר שהמשחק הלאומי של קובה (מעבר לבייסבול) זה דומינו. שעות על גבי שעות הם יכולים למצוא את עצמם יושבים ומשחקים. בדרך כלל ברביעיות. שניים נגד שניים. ולא דומינו פשוט כמו שלנו (0 עד 6). לרוב זה 0 עד 9. אז פגשתי שני מבוגרים. כאילו מה, לא נצטרף ? ברור שכן !
אז עם התעוזה, שמסיבה מצערת לא ברורה יש לי אותה בעיקר בחו"ל ולא בארץ, התיישבתי והתחלנו לשחק. והזמן רץ. ורץ מהר…
היה כיף. אבל הכי חשוב – הראיתי להם מאיפה משתין הדג 🙂

תושב מקומי

תושב מקומי

 

עוד קצת שטיפת מוח בדרכים

עוד קצת שטיפת מוח בדרכים

 

נופי העמק

נופי העמק

 

שעות של דומינו

שעות של דומינו

 

שעות של דומינו

שעות של דומינו

בערבים – היינו כמובן ב – Casa De la Musica. מגניב נורא ! תיירותי להחריד. להחריד. רק תיירים. וגם בלי סוף אמריקאים. כמובן. אבל כל הזמן להקות קובניות, שאחת מהן הצליחה גם להוציא מחגה 60 שקל לדיסק. סלסה בלי סוף. מוסיקה טובה. היה טוב.
כל כך תיירותי שם, שמדהים לראות שיש שם קובנים שחורים, בשכר כמובן, בטח פסו אחד ליום, שכל התפקיד שלהם זה פשוט לגשת כל פעם לתיירת אחרת ולהרקיד אותה מול הבמה. בנות לא באמת צריכות לדעת לרקוד סלסה. הן רק צריכות להיות נוחות להובלה. למה ? למה תמיד האחריות עלינו ??
ומעבר לזה, איזה סיכוי הקובנים השחורים האלה נותנים לנו ? התיירים שיודעים לעשות צעד ורבע, וגם זה כי אני נדיב ביותר… באיזה אור שלילי הם יכולים להציב אותנו. אוף !
שיר הטיול…

 

השיר המקורי, בביצוע מוצלח יותר…

 

מדהים כמה חגה שולט בספרדית. חבל על הזמן. ממש כל הכבוד לו. כמעט שפת אם. דווקא לי קשה להתניע. גם בגלל שאני חלוד, וגם בגלל שוואלה. דווקא נורא נוח שהוא עושה את כל הסידורים… בדיוק הפוך מפעם… מעבר לעובדה, שלעניות דעתי הספרדית של הקובנים פשוט מזעזעת. ממש. לפעמים זה נשמע כאילו הם פשוט נובחים מילים, ובין לבין הם מצליחים להבין אחד את השני.

אחד הדברים שאוכלים פה בלי סוף זה פיצות. לא מעט פיצות אפילו. באלק מסעדות, במסעדות פועלים, דוכנים ברוחב וכו'. מה שכן, יש בהחלט דבר אחד משותף לכולן, ולא..זאת לא הגבינה או הבצק. הן פשוט מ-ג-ע-י-ל-ו-ת. מגעילות טילים. כמובן, שיש כאלה שמגעילות יותר ויש כאלה שפחות. אבל בגדול, הן דוחות. אבל קיבינימט. אין מה לעשות. חייבים לאכול משהו. לא כי נהנים. לא כי כיף. לא כי טעים. פשוט כי צריך לשרוד ! וטרינידד זאת כבר העיר הרביעית שלנו, אבל אין מה לעשות – האוכל עדיין מגעיל. כאילו מה ? אתם לומדים את זה בבית ספר ? בקורס בישול לאוכל מגעיל ? כאילו,מה הקטע שלכם גודאמט ???

עוד שאריות פיצה דוחה

עוד שאריות פיצה דוחה

אבל בסופו של דבר, כמה שטרינידד תיירותית להחריד, היה מגניב פה. סוף סוף שמענו את המוזיקה ברחובות כמו שכל הסרטים של קובה משווקים, שתינו מוחיטו, ראינו טבע, וסלסה.

לא טוב לקחת לריאות

לא טוב לקחת לריאות

 

מנסה עוד כלי

מנסה עוד כלי

 


פוסט הבא – בראקואה


 

5 בדצמבר 2008

סיכום מערכה ראשונה


פוסט קודם – יום 18 : בנימינה – ג'סר א זארקא – חדרה


זהו. תם ונשלם החלק הראשון (כמעט נשלם..צריך להשלים 4 ימים).
מה בשורה התחתונה ?
לא מסוגל לדרוך על כף רגל שמאל בינתיים, גם ימין לא משהו, נשבר לי הפייגי טנט הורוד (שוב), גמרתי על הנעליים והמדרסים, ויש לי כמה חורים במוצ'ילה. אומרים שגם רזיתי נורא.
מצד שני, היה מגניב טילים. שבועיים שלמים של טיול. לא חשבתי כמעט על כלום. כלומר, חשבתי על המון, אבל גם על כלום. עבודה, לימודים, אנשים, בעיות. ניתוק. גם מהאינטרנט. מצד אחד הטריד אותי, מצד שני לא. לא הייתי בסטרס. לא שיעמם לי. לא היה כמעט פלאפון. גם כי לא היה חשמל וגם כי לא כל כך התחשק לי. בעיקר SMS יומיים לאמא שאני בחיים. רגוע. נופים מדהימים לא היו מן הסתם. סך הכל, פטגוניה זה לא. אבל מקומות יפים לא חסר. האמת, אני אוהב את זה. ללכת לישון מתחת לירח. להתעורר עם השמש. להקשיב לשקט. גם את ההתחפשות, למרות שבשלב מסוים זה נמאס. נמאס להסריח. במיוחד בריח דיר הכבשים שעדיין דבוק לי לאוהל. נמאס שהכל לא נקי. להתגרד. סך הכל גם בעירוניות יש משהו טוב. השתזפתי. בטירוף. סוף סוף אני נראה מרוקאי. יש לי יד של אתיופי. כהה מבחוץ ולבנה מבפנים.
פגשנו אנשים, קצת מטיילים (האמת – ציפיתי להרבה יותר), הייתי בהרבה מקומות שמעולם לא שמעתי ובטח לא הייתי, ובדוגרי – אני מכיר יותר טוב את הארץ. זקן סיני עתיק אמר לי פעם שהבסיס לאהבה זה הכרה. אז ההכרה טובה יותר עכשיו. אולי אחריה תבוא האהבה.
אבל בתכלס – הכי הכי חשוב – קניתי עוד זיכרון ארוך. גם ככה זה הדבר היחיד שנשאר בסוף. וגם בדרך.
אני אולי מצטער שאני לא עושה כבר את כל השביל ברציפות. נראה. אולי את ההמשך שלו נעשה ברציפות ? העיקר שנעשה…


קצת תמונות

פיקאסה

פליקר


 

5 בדצמבר 2008

יום 18 : בנימינה – ג'סר א זארקא – חדרה


פוסט קודם – יום 17 : עופר – בנימינה


היום הזה התחיל מוקדם. מוקדם מאוד בלילה ליתר דיוק. הלכנו לישון מוקדם. חגה ואני ישנו בלי אוהל על במת הבטון בגן והשאר ישנו באוהלים. כרגיל בגן ציבורי בחופש יש את הילדים המעצבנים. רעש, סקייטבורדים וכו' וכו'. תכננו איך למלא לנו את בקבוקי השתייה בשתן, לקפוץ מעל חגה עם הסקייטבורד שלהם ועוד. לי, כרגיל, השטויות האלו לא מפריעות. מסתבר שלשכנים בבנימינה זה דווקא כן.
בסביבות 1 התעוררי לשמע הצעקות של רונן. השכנים הזמינו פיקוח עירוני, שניסיתי להתעלם ממנו באלגנטיות, עד ששמעתי את הפקח מתקוטט עם רונן. שני ילדים.
אז הזמנו משטרה. היה קטעים. בסוף סיימנו את הערב בחניה של בית הדואר המקומי מעבר לכביש. לא יודע מה אהוד מנור כל כך אהב את המושבה, אני קצת פחות התלהבתי. כנראה אצטרך חוויה מתקנת.

בכל אופן, השכמנו כרגיל מוקדם, אוכל, קיפול מחנה מבולגן עם שאריות שמן מנוע מהחניון, ויצאנו לדרך. הליכה קלילה ליציאה מבנימינה (שאותה עשיתי כבר פעמיים לפני בתיזוזים ארוכים ומיותרים של אתמול), חוצים באופן מפתיע את כביש 4, אבל מלמעלה (אני מקווה שאת כביש 2 לא נצטרך לחצות מלמעלה) ומגיעים לבית חנניה. שם מתחילים לראות את האקוודוקט הארוך ארוך שיוצא ממקורות נחל תנינים ישירות לחוף הים ועד קיסריה שבנה הקבלן היהודי הגדול מכולם – הורדוס. עוד הליכה, חוצים את ג'סר א זארקה. אמנם חג אבל סוללים כביש. בדרך פוגש עובד ערבי. שואל אותי מאיפה אני באנגלית. נראיתי לו תייר. זה יחזור על עצמו כמה פעמים היום. הבחור סיים תואר באנגלית בשלוחה ישראלית של אוניברסיטה ירדנית – ומכאן האנגלית השוטפת שלו. מצד שני עדיין אין לו תעודת הוראה אז הוא עובד בסלילת כבישים ויישור זפת. תמוה משהו.

תחילת האקוודוקט

תחילת האקוודוקט

מגיעים לסוף הכפר (שעל פי הספר "אין אליו תחבורה ציבורית") לאזור שפך נחל תנינים. פוגשים כמה דייגים על הנחל. אומרים שיש הרבה דגים קטנים. מאיפה אני שואל. הם עונים שאלו השאריות של בריכות הדגים של מעגן מיכאל. הדגים קטנים מידי אז הם זורקים אותם לנחל והערבים דגים אותם. אכן סוג של שרשרת מזון. מהניסיון שלנו עם כפרים ערביים ציפינו לשפך אחד גדול של סחלה. כרגיל, תמיד טוב להנמיך ציפיות. ציפיות גדולות זה לכריות גדולות. כי להפתעתו, זבל אמנם היה, אבל יחסית – ממש מעט. חוף מ-ג-נ-י-ב. מסולע. מאוד מזכיר את חוף אכזיב צפונה לנהרייה. מלא דייגים, חול צהוב צהוב, מצוק כורכר יפה, מזג אוויר נפלא. מה צריך יותר. ממש התלהבנו ודפקנו את התמונה הקבוצתית האחרונה שלנו ביחד.

כמעט הסוף...

כמעט הסוף…

המשכנו דרומה כקילומטר ויאללה – קצת מקלחת במי מלח.

אחר כך החלטתי לחתוך. לדחוס עוד יום מהשביל מ – 5 שעות של אור שנותרו ליום הזה. אז ארזתי את הציוד, הכנסתי את הרגליים המיובלות והדואבות בחזרה פנימה לנעליים ויאללה בראבק. רציתי לסיים בתחנת הרכבת של חדרה. מקום טוב להתחיל ממנו את החלק הבא של השביל בשנה הבאה לטובה.
בגדול, הליכה כייפית עם בגד ים לאורך החוף. מתחילים להגיע לחופים של קיסריה. המון זקנים וזקנות עשירים בים. נקי יותר. האקוודוקט המרשים והמפורסם. אין סימון שביל. אבל גם אי אשר לטעות. פשוט הולכים דרומה. בהחלט לא הייתי נוף טיפוסי באזור. נראה גם שהרבה מהנופשים לא ממש מכירים את התופעה של השביליסטים. הרבה מהם שאלו אותי בפליאה "מאיפה הגעת ?". "מתל דן" הכרזתי בגאווה. לא ברור למה, אבל באמת סוג של גאווה. סוג של כיבוש, הוכחת יכולת או השד יודע מה.
הגעתי לעיר העתיקה של קיסריה ושם גיליתי שאפשר להיכנס פנימה גם בלי לשלם פרוטה. רק צריך לעת מהיכן להיכנס. האמת, לבושתי, אף פעם לא הייתי שם באור יום. אז לקחתי את הזמן, וסיירתי שם שעה וחצי. בין כל הבניינים, העתיקות, המסעדות המגניבות, ההיפודרום ועד לתיאטרון הרומי (שגם אותו מעולם לא ראיתי באור יום). גם שם לא ממש השתלבתי בנוף עם מוצ'ילה שתקועה לי על הגב. אבל היה מגניב טילים.

קיסריה (ובאופק הרחוק שאליו צריך להגיע ) - חדרה

קיסריה (ובאופק הרחוק שאליו צריך להגיע ) – חדרה

המשכתי ללכת. בגדול – הכיוון דרומה. היו חלקים די מעצבנים בהליכה הזאת. די סתמית. עוברים את קיסריה, עוקפים את שדות ים, תחנת הכוח כל הזמן מימין, ובסוף מגיעים לנחל חדרה. שם דווקא היה מגניב. חברת החשמל שיקמה אותו בצורה בהחלט יפה. המון דייגים, למרות שהגדה מלאה בשלטים שאסור לדוג. יש גם מזרקת מבוע מגניבה שפולטת מים חמים מתחנת הכוח. מה שכן, ליד השפך כל עם ישראל ואשתו. מנגלים. ילדים. צעקות. לא נתנו לי איזה סטייק קטן לרפואה.
לא התעכבתי כי רציתי להגיע לפני החשיכה לחדרה והמשכתי להדרים. הליכה מעצבנת בטירוף. על כביש. ישר ישר. הולכים המון. ונראה כאילו בקושי מתקדמים. הנוף לא באמת משתנה. בסופו של עניין, מגיעים לגבעת אולגה, חותכים דרך איזו מזבלה מגעילה צמודה לכביש החוף, חוצים את כביש החוף ומגיעים לחדרה. בהחלט לא מהחלקים היפים/מגניבים/מעניינים של השביל. סתם רק ללכת ולהגיע כבר לתחנת הרכבת. גם כפות הרגליים שלי כבר הרגו אותי בטירוף. אקיצר, כיף גדול זה לא היה. ככה עברו להם עוד 20 קילומטר.

בסוף, פעם ראשונה בטיול (נראה לי), הצלחתי להגיע לנקודת היעד בזמן – לפני החושך ! חבל שהיום דווקא לא צריך להקים אוהל אלא סתם לשרוף את שעתיים לרכבת הראשונה לתל אביב. אז שווארמה יקרה ולא כל כך טעימה, קצת מסג' לכפות הרגליים ולרכבת.

שקיעה אחרונה

שקיעה אחרונה

 

סימון השביל האחרון לטיול זה

סימון השביל האחרון לטיול זה

 


פוסט הבא – סיכום מערכה ראשונה


 

5 בדצמבר 2008

יום 17 : עופר – בנימינה


פוסט קודם – יום 16 : – צומת אורן – עופר


היום כבר יצאנו מהכרמל. הנוף משתנה. אין אורנים. אין הרים. הכל כמעט שטוח. פלטה כזאת. מישור החוף מן הסתם. בדרך עוברים במערת הפעמון. מערה חביבה. המסה קרסטית. בהמשך, עוברים במחצבת שפיה. המחצבות הישנות, אתר הפסולת והמחצבה החדשה. פצעים גדולים בגבעות. בדרך עוברים ליד פורדיס וזיכרון יעקוב. הבדל של מליון דולר. חוצים את הכביש (כביש 70) ומתחילים הליכה מייגעת של כמה שעות מתחת לקו מתח גבוה. הרבה קרינה אלקטרומגנטית. סתמי משהו, אבל אין ברירה.

מחצבת שפיה הישנה

מחצבת שפיה הישנה

הגעתי, ושוב מחכים. שעתיים. שעתיים של שנ"ץ. בגדול הרבה זמן שלא הייתה לי תקופה כזאת ארוכה רצופה של שנ"צים. הם הולכים כל כך לאט. ואני לא. גם בלי עצירות. בינתיים ישבתי באיזו מסעדה. פגשתי שם את בעל המסעדה. עלה בשנת 51 מטריפולי. גר באוהל בדיוק איפה שאנחנו יושבים עכשיו. עם הזמן, פתח נגרייה, עבר לזיכרון, העסיק 9 פועלים בנגרייה, פתח מסעדה וסופר. אני מת על הסיפורים האלה של פעם. פשוט הרבה עבודה קשה ופשוטה. בלי פינוק. בלי אקזיטים וסטרט-אפים. פשוט יוזמה וחוסר עצלות.
אחרי שעתיים המשכנו בהליכה. עולים לרמת הנדיב. עוברים במנצור א-זאקה. תל ישן נושן מעל קו החוף. שם למעשה מתחילים בהליכה בשמורת חוטם הכרמל. בגדול, מצוק ממש מגניב מעל כל קו החוף שמול מעגן מיכאל. תצפית יפה, עוד אנדרטה כמו במיליון מקומות אחרים בארץ, ויורדים במורד המצוק עד בנימינה. לאן ? שוב לגן הציבורי…לישון..

תצפית מחוטם הכרמל

תצפית מחוטם הכרמל

 

תצפית מחוטם הכרמל

תצפית מחוטם הכרמל

 


פוסט הבא – יום 18 : בנימינה – ג'סר א זארקא – חדרה


 

5 בדצמבר 2008

יום 16 : – צומת אורן – עופר


פוסט קודם – יום 15 : – עיספיא – צומת אורן


קמים בבוקר מוקדם. ופתאום עליה חדה על הבוקר. שוב עלייה. בדרך עוברים את מערת אצבע. עוד קצת נוף כרמלי. אורנים. חורש. קק"ל, כרגיל, עושה עבודה מעולה. יוצאים מהיער ומגיעים לעין הוד. ישוב פלצני של אומנים. עשינו סיור קצר בישוב. פסלים. דמויות מגולפות. הכל יפה יפה. רוחניקי. בלי סוף סדנאות יצירה. גילוף, פיסול, איפור, יצירה. הייתי יכול להעביר פה חצי שנה בכיף של קורסים שונים ומשונים. התיישבנו בבית קפה החביב של המקום. דבר ראשון – מים. ושיהיו קרים. המלצרית הביאה מים. ואז המלצרית הביאה גם כוסות. כוסות פלסטיק. זהות בדיוק לכוסות שלי. אבל בדיוק ! אפילו בצבע ! גודאמט. לפחות עכשיו שיהיו כוסות זכוכית. די מיצינו את הכוסות שלנו. במיוחד עקב העובדה שהן לא מפסיקות להסריח ממרק של מונסודיום גלוטמאט בטעם עוף.

איש הפח

איש הפח

בהמשך, הגענו לשמורת נחל מערות. באיחור קל של שעתיים. בשמורה פגשנו את חולוק. שוב חזרה. כמות הקילומטראז', שהבחורה הזאת עשתה. אבל באוטובוסים, לא ברגל.. בכלל, חולוק היא כמו סוג של מלאך. מגיע לעיתים, נעלם לו בפתאומיות, אבל הכי חשוב – מפנק אותנו בכל פעם באוכל טוב.

אחד הדברים המבאסים בשביל שזה שהוא כמעט תמיד "ליד". כעקרון, השביל לא עובר בשמורות טבע בשביל לא לשלם כניסה. שלכאורה זה רעיון נחמד, אבל יש לזה חסרונות שהוא שטחי כזה. מצד שני, כשהולכים כל כך הרבה, למי יש כוח לעצור, להשאיר את המוצ'ילות, לארגן עליהן שומר ולהיכנס לשמורה ? אז עוברים ליד… במקרה של היום – ליד שמורת נחל מערות.

אוכל..

אוכל..

 

נחל מערות

נחל מערות

המשכנו בהליכה, שהפכה להיות קצת מייגעת. רואים שיוצאים מהכרמל. ההרים הופכים להיות נמוכים יותר. השלוחות פשוטות יותר. מצד שני, זה הפך את תוואי השטח למייגע משהו. כי פשוט עולים על שלוחה, יורדים משלוחה. ושוב. עולים על שלוחה. ושוב יורדים משלוחה. ושוב… קצת ייגע אותי. הרבה יותר פשוט לעלות על רכס הרים ורק ללכת עליו. מילא. בערב הגענו לעופר. יישוב של משקים. ישנו בגינה הציבורית. רק שהפעם הצינור הציבורי היה זקוק לפלייר. וזה גם היה הלילה הראשון שלא היה לנו שירותים. כאלו עם אסלה הכוונה…

אירופה כבר אמרנו ?

אירופה כבר אמרנו ?

 


פוסט הבא – יום 17 : עופר – בנימינה


 

5 בדצמבר 2008

יום 15 : – עיספיא – צומת אורן


פוסט קודם  – יום 14 : נופית – עיספיא


עוד בוקר. בתכלס, אנחנו נכנסים לדי סוג של שיגרה כזאת. קמים בסביבות 5. חגה ואני עפים ראשונים מהאוהל. מחממים מים. מקפלים. אוכלים. ויאללה יוצאים. ערב. ארוחת ערב. משהו עם פחמימות. ובסביבות 10 (גג !) כבר עמוק בתוך השק"ש. שגרה זה רע ? סך הכול בינתיים זה טוב..
יום שבת, אז יש שוק תיירים קטן. חביב כזה. ומתחילים בירידה מהכרמל. ירידה שכבר פעם עשינו אותה, אבל עם אופניים. הזיכרון הכי חזק שיש לי ממנה : ים זבל. כמו תמיד ליד כפר. זבל ביתי, בלטות, מרצפות, אסלות. אפשר היה לבנות בניין שלם מכמות הזבל שהייתה שם. מסתבר, שניקו קצת ויחסית (או שהזמן באמת מייפה את הזיכרון) המצב לא גרוע כמו שזכרנו אותו. ירידה חביבה דרך נוף כרמלי טיפוסי שהתרגלנו לאהוב.
עוד חורשות. עוד אורנים. עדר עיזים. ובסוף – גם ירידות גדולות של בולדרים לא פשוטים. בערב, הגענו לחניון בית אורן ושם התמקמנו.

אירופה

אירופה

 

אירופה בחיפה

אירופה בחיפה

 

שקיעה

שקיעה

 

פינוק הערב. מרשמלו על גזייה

פינוק הערב. מרשמלו על גזייה

 


פוסט הבא – יום 16 : – צומת אורן – עופר


 


© 2026 שמעון שובל (בניסטי). כל הזכויות שמורות.