פבר 23

מונטה ורדה 20.02.09- 22.02.09 (Monte Verde)

נכתב על ידי בקטגוריה קוסטה ריקה


פוסט קודם – פוארטו חימנז


השכמה כרגיל מוקדמת, עוזבים את סן חוזה, ולוקחים אוטובוס ארוך לעיירה מונטה ורדה – סנטה אלנה.
כמה מילים לגבי המבנה הטופוגרפי של מרכז אמריקה, וקוסטה ריקה בפרט.
אמריקה מורכבת משני לוחות טקטוניים. הראשון – צפון אמריקה. השני – דרום אמריקה. את שני הלוחות מחברת הרצועה של מרכז אמריקה, שהיא מהווה סוג של גשר יבשתי, שמורכב בעיקרו מהמון המון הרי געש. בין אם פעילים או לא. בקוסטה ריקה למשל יש באזור 9 הרי געש פעילים. בגווטמאלה יש 3 פעילים ועוד 30 כבויים. לא מעט.
המבנה הזה גורם למעשה לאזורים די חמים באזור החופים (פסיפי וקריבי) אבל ליערות גשם ועננים באזור ההרים הגבוהים יותר. מעבר לזה, אותה רצועת הרים גורמת ליצירת קו פרשת מים. ככה שעננים שמגיעים מהאזור הקריבים נחסמים בשרשרת ההרים, וכנ"ל לגבי עננים המגיעים מהאזור הפסיפי.
אותו קו פרשת מים יוצר למעשה את האזור הייחודי שנקרא יערות גשם ובעיקר יערות עננים, שבקוסטה ריקה יש את יערות העננים הבודדים שעוד נותרו בעולם.

בקו פרשת מים כזאת נמצאת העיירה מונטה ורדה, כאשר יש בה בעיקר 2 דברים מרכזיים לעשות – קנופי, וכמו כל מקום בקוסטה ריקה – שמורת טבע.

ביום הראשון עשיתי את הקנופי. אחד הדברים שקוסטה ריקה מתהדרת בהם, מעבר למגוון המטורף של חיי בר, זה הקנופי. אבל מה זה ?
מדובר בסוג של אומגה (אבל הרבה פחות מפחיד) בין עצים. עשיתי משהו דומה בצ'ילה בפוקון, רק ששם זה היה די מגוחך.
בקוסטה ריקה, ובמיוחד באזור של מונטה ורדה/לה פורטונה יש את כבלי הקנופי הארוכים בעולם. וולאה, נשמע שוס !
ואכן, היה פרץ אדרנלין מעולה !
מדובר ב – 13 כבלים באורכים שונים. בגבהים לא נמוכים בכלל. הרבה מעל העצים. ארוכים ארוכים. רואים את התחלה הכבל, אבל לא רואים את סופו שנכנס לתוך תוכו של ענן. והכי חשוב – מגיעים למהירויות מטורפות. יאללה – הקנופי של צ'ילה באמת בדיחה לעומת מה שהלך פה !
בנוסף, בגלל שביער העננים שבאזור יש הרבה שרכים של טרזן, אז ארגנו פה גם קפיצת טרזן משעשעת מגבוה של 15 מטר. עוד קצת אדרנלין, מה רע ?

עושים קנופי

עושים קנופי

 

עושים קנופי

עושים קנופי

 

אטרקציה נוספת, וגם הרבה פחות מרשימה יש לומר, היא ה – Sky Walks. מדובר בכ – 13 גשרים תלויים, גם הם מעל צמרות העצים. הולכים גבוה גבוה מעל היער, רואים הכל מלמעלה, ומנסים גם למצוא חיות, אבל ללא הצלחה מרובה.

הליכת שמיים

הליכת שמיים

 

הליכת שמיים

הליכת שמיים

ביום השני הלכתי לשמורה סנטה אלנה, שנחשבת תירותית פחות משומרת מונטה ורדה. אלק פחות.. הלוואי וישראל הייתה "תיירותית פחות" כמו סנטה אלנה.

כמה מילים לגבי יער עננים. יער עננים (המוכר גם בשם "יער ערפל") הוא יער טרופי המצוי באזורים הרריים גבוהים. הרום הממוצע של יער מונטה ורדה הוא 1,500 מטרים. באזור הטרופי הזה הקרוב לים מתעבים עננים ומורידים גשם על היער משך רוב ימי השנה. גם בעונה היבשה, בין החודשים דצמבר-אפריל, שוכן היער חלק מן הזמן בצל עננים וערפל. בימים רבים בעונה היבשה יורד כאן מטר טרופי כבד, שהוא חלק מן הסיכון שנוטל על עצמו כל המבקר ביער.

היער הטרופי, ובכללו יער העננים של מונטה ורדה, הוא ג'ונגל צפוף של עצים המתחרים על האור וצומחים לגובה רב כדי שצמרותיהם יזכו למנת שמש נדיבה, שתאפשר להם לבצע את תהליכי הפוטוסינתזה המקיימים אותם. במסגרת התחרות על האור יש לעצים גזעים גבוהים וישרים והם צומחים בצפיפות רבה.

ביער העננים של מונטה ורדה יש מינים רבים של עצים – פי כמה מאשר ביער הים תיכוני של ישראל או ביער הממוזג של אירופה ואמריקה הצפונית. על גזעי העצים משתרגים מטפסים שגבעוליהם העבים מעוצים. שם, במרום חופת היער, הם מפתחים צמרות עתירות עלים. מטפסים אלה, המוכרים בשם "ליאנות", מצויים גם ביערות גשם טרופיים אחרים ומוכרים בעיקר מסרטי טרזן, שבהם גומא הגיבור בעזרתם מרחקים בין ענפי הג'ונגל.

נו. נשמע אחלה תיאור לשמורה, אז החלטתי אפילו להשקיע ולקחת מדריך. רוב החיות ביער עננים הן ציפורים, ולרוב אין סיכוי לראות ציפורים בלי מישהו שבאמת מסוגל להבחין בהם, ולא כמוני – פשוט הולך דוך בשבילים.
מעבר לזה, בשמורה הזאת יש את הסיכוי הגבוה ביותר לראות את ציפור הקצאל, ואחרי הכשלון בגווטמאלה, החלטתי לנסות שוב כאן.
נו… אז מרשים זה בהחלט לא היה. אכן יער סמיך ביותר. גדעו את רובו עד לפני כ- 20 שנה, ומאז הוא משוקם. מדהים לראות איך הוא צמח ב – 20 שנה סך הכל.
אבל הרבה חיות לא ראינו. עוד כמה קופים לבני פנים, עצלן אחד, ובשעה טובה – גם קצאל ! אמנם קצאל נקבה, אבל בכל זאת קצאל.
אבל מעבר לזה – לא הרבה. בעיקר עננות מטורפת (כיאה ליער עננים), גשם, בלי צפרדעים ובלי כלום. בינוני מינוס..

עצלן

עצלן

 

עוד עצלן. אפילו יותר מהקודם

עוד עצלן. אפילו יותר מהקודם

 


פוסט הבא – פוארטו וייחו


 

השאר תגובה


© 2024 שמעון שובל (בניסטי). כל הזכויות שמורות.